صفحه اصلی > دانستنی های طلا : مشخصات طلای اصل و روش تشخیص طلای اصل از تقلبی

مشخصات طلای اصل و روش تشخیص طلای اصل از تقلبی

مشخصات طلای اصل
5
(1)

متاسفانه برخی از طلافروشان یا افراد دیگر ممکن است طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران بفروشند. لذا یکی از اصول مهم هنگام خرید طلا این است که با روش‌های تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است برخی نقره را به جای طلای سفید بفروشند یا طلای با عیار کمتر از 10 را به عنوان طلای 18 عیار ارائه کنند. این موارد اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که فروشنده متوجه می‌شود، خریدار اطلاعات زیادی درباره طلا و تشخیص طلای اصل و تقلبی ندارد و در صورتی که طلای جعلی به او فروخته شود، متوجه نخواهد شد.

از این رو در این مقاله از زرافزا، معتبرترین پلتفرم معامله آنلاین طلا شما را با برخی از روش‌های مرسوم برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی آشنا خواهیم کرد تا در صوت نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش های تشخیص طلای اصلی از تقلبی

روش های تشخیص طلای اصلی از تقلبی

رایج‌ترین راه‌های تشخیص اصالت طلا شامل روش‌های زیر هستند:

  • تشخیص طلای اصل بوسیله کد طلا

در واقع ساده‌ترین راه بررسی اصالت طلا، چک کردن کد ری گیری طلا است. عدد کد باید واضح و خوانا باشد. برای اطمینان از ارزش و قیمت واقعی فلزی که می‌خرید، یک ویرگول بعد از رقم دوم عدد حک شده روی طلا قرار دهید. عدد حاصل، درصد فلز بکار رفته در آن را نشان خواهد داد. مثلا، روی طلا عدد 925 حک شده، پس از ویرگول گذاری عدد 92.5 بدست می‌آید که نشانگر درصد خلوص طلاست.

همه مصنوعات طلا باید دارای کد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KT یا KP حک شده باشند. در واقع این اعداد و ارقام شناسنامه طلا هستند و میزان طلای خالص موجود در آن قطعه را نشان می‌دهند. اگر قطعه‌ای دارای این اعداد و حروف باشد، یعنی از طلای اصل ساخته شده و بدلی نیست.

لازم به ذکر است که بعضی از طلا‌های قدیمی کد ندارند اما این به معنی تقلبی بودن آن‌ها نیست. در چنین شرایطی از روش‌های دیگری که در ادامه شرح داده‌ایم برای بررسی اصالت طلا استفاده کنید یا برای این کار از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

  • تشخیص اصالت طلا با خاصیت آهنربایی

در مواردی برای کاهش قیمت جواهرات، روی فلزاتی مانند آهن روکشی از طلا می‌کشند و به عنوان طلا به خریداران می‌فروشند. لذا برای تشخیص اصل بودن طلا در این موارد می‌توانید از آهن‌ربا استفاده کنید. طلا جذب آهن‌ربا نمی‌شود پس اگر قطعه مورد نظر شما به آهن‌ربا چسبید، یعنی طلای تقلبی است. البته برخی از فلزات دیگر نیز جذب آهن‌ربا نمی‌شوند لذا با انجام تست‌های دیگر از اصالت طلای خود مطمئن شوید.

  • تشخیص طلای اصل با سنگ محک

برای تشخیص طلای اصل از بدلی، از سنگ محک نیز استفاده می‌کنند. برای این کار سنگ محک را روی میز بگذارید و طلای خود را محکم و با فشار روی سنگ بکشید تا از خود ردی روی سنگ بجا بگذارد. چنانچه این رد، طلایی و پررنگ و باشد، طلای اصل است و در صورت که رد کمرنگ باشد یعنی طلا روکش یا بدل است. لازم به ذکر است که انجام این روش ممکن است به طلای شما آسیب بزند پس این روش را تنها در طلافروشی و با سنگ مخصوص آن انجام دهید.

  • تشخیص اصل بودن طلا بوسیله سرامیک

روش دیگر تشخیص طلای واقعی این است که آن را روی سطح ظرفی سرامیکی و بدون لعاب بکشید. اگر ردی طلایی روی ظرف بجا ماند، طلا اصل است؛ اما چنانچه رد طلا طوسی یا سیاه باشد، یعنی جنس فلز از نقره است. البته این کار نیز ممکن است باعث ایجاد خش روی سطح طلا ‌شود.

  • تشخیص طلای اصل به کمک ید

با کمک ید نیز می‌توان اصل بودن طلا را بررسی کرد. برای این منظور کمی ید را روی سطح طلا بکشید، در صورتی که رد آن روی فلز باقی ماند یعنی تقلبی است و اگر ردی بجا نماند، حکایت از اصالت طلا دارد.

  • تشخیص اصالت طلا با سرکه

طلای تقلبی در سرکه به سرعت سیاه می‌شود و از این روش می‌توان برای بررسی اصالت طلا استفاده کرد. قطعه طلای خود را درون سرکه قرار داده و پس از 5 دقیقه آن را بررسی کنید. طلای اصل هیچ تغییر رنگی نخواهد داشت.

تشخیص اصالت طلا با سرکه

  • تشخیص طلای واقعی از تقلبی بوسیله آمونیاک

آمونیاک سطح تمام غیر از پلاتین را تیره می‌کند یعنی روی پلاتین تاثیری ندارد لذا با این روش می‌توانید اصالت طلای سفید خود را چک کنید. لازم به ذکر است که این روش تنها برای بررسی اصالت طلای سفید کارایی دارد.

  • تشخیص اصل بودن طلا با اسید نیتریک

استفاده از اسید نیتریک نیز روشی قطعی و مطمئن برای تشخیص طلای اصیل می‌باشد. برای انجام این تست، طلا را در ظرفی فولادی و ضد زنگ قرار داده و سپس یک قطره اسید نیتریک به آن اضافه کنید. در صورتی که فلز و اسید با یکدیگر واکنش ندهند، نشان‌دهنده طلای اصل است و در صورتی که رنگ قطره اسید نیتریک سبز یا قهوه‌ای شود، بدل است.

لازم است ذکر کنیم که اسیدنیتریک به طلا آسیب می‌زند لذا انجام این کار را به متخصصین این حوزه بسپارید. طلا فروشان مقدار بسیار کمی از طلا را تراشیده و تست مورد نظر را انجام می‌دهند. مورد دیگر اینکه برای عیارهای کمتر از 14 از اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و برای عیارهای بیشتر از 14 از تیزآب یا مخلوط اسید نیتریک و نمک استفاده می‌شود.

  • تشخیص طلای اصل از روی رنگ آن

طلای اصل هرگز تغییر رنگ نخواهد داد و رنگ آن همیشه ثابت است. اما بدلیجات بعد از مدتی سیاه و تیره می‌شوند. لذا چنانچه زیورآلات شما پس از مدتی کدر و سیاه شدند احتمالا بدلی هستند.

  • تشخیص اصالت طلا با مایع سفیدکننده

برای این منظور یک قطره بسیار کوچک از وایتکس روی بخشی از زیورآلات خود بچکانید. طلای اصل با وایتکس واکنش داده و رنگ آن قسمت از فلز قرمز، قهوه‌ای یا سبز خواهد شد. اما بدل در واکنش با وایتکس، سیاه رنگ می‌شود. البته این روش باعث خوردگی طلا می‌شود پس بهتر است از آن استفاده نکنید.

  • تشخیص طلای واقعی بوسیله آب

ظرفی را با آب پر کنید و قطعه طلای مورد نظر را داخل آن قرار دهید. طلای اصل در کف ظرف قرار می‌گیرد و کاملا زیر آب می‌رود. اما بدل در آب شناور مانده و زیر آب فرو نخواهد رفت.

  • تشخیص طلای اصل به کمک سکه مسی

روش دیگر برای تشخیص تقلبی یا اصلی بودن طلا این است که یک سکه مسی را روی فلز مورد نظر بکشید. چنانچه سکه روی فلز خش انداخت، طلا اصل است و اگر روی سکه خش افتاد و فلز تغییری نکرد، احتمالا تقلبی است.

نکات مهم هنگام خرید طلای اصل

نکات مهم هنگام خرید طلای اصل

هنگام خرید زیورآلات از جنس طلا حتما باید به یکسری نکات مهم توجه کنید تا طلای تقلبی به شما نفروشند. پس به موارد زیر دقت کنید:

  • دقت کنید طلا حتما دارای کد باشد. طلای ایرانی اغلب 18 عیار است و باید کد K18 روی آن حک شده باشد. حروف GP نشانگر این است که زیورآلات مورد نظر از جنس طلا نیست و فقط روکشی از طلا دارد.
  • دقت کنید به جای طلا سفید، پلاتین به شما نفروشند. کد زیورآلات پلاتین شامل حرف اختصاری PT است. البته قیمت پلاتین از طلا بالاتر است که به علت کمیاب بودن این فلز است.
  • برای اطمینان از اصالت طلا، حتما از فروشنده فاکتور درخواست کنید. این فاکتور باید روی سربرگ فروشگاه مورد نظر ثبت و ارائه شود. در این سربرگ باید نام فروشگاه، آدرس، تلفن تماس، لوگوی فروشگاه و شماره فاکتور درج شده باشد. علاوه بر این مشخصات خریدار نیز باید در فاکتور ثبت شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل وی می‌باشد. در مواردی کد ملی خریدار نیز برای اطمینان بیشتر در فاکتور ثبت می‌شود. در واقع این فاکتور به عنوان سند مالکیت خریدار است و داشتن آن، بویژه هنگام فروش طلا بسیار مهم است، زیرا توسط آن به خریدار ثابت می‌شود که طلا، دزدی یا تقلبی نیست.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم هنگام خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت

جمع بندی و سوالات طلای اصل

متاسفانه در مواردی دیده شده که فروشندگان طلای تقلبی یا فلزات روکش شده با آب طلا را به خریدران ناآگاه می‌فروشند. برخی روش‌ها وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان طلای اصل را از بدل تشخیص داد. در این مقاله این روش‌ها را برای شما شرح دادیم و نیز ذکر کردیم که انجام برخی از آن‌ها توصیه نمی‌شود یا بهتر است توسط متخصصین این کار انجام شود تا طلای شما آسیبی نبیند. از مهمترین موارد برای تضمین اصالت طلا، دریافت فاکتور خرید از فروشنده است البته به کد حک شده روی طلا نیز دقت کنید و همواره خرید طلای خود را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا متضرر نشوید.

تشخیص طلای اصل از بدل در خانه چگونه است؟

برای تشخیص طلا از بدل در منزل می‌توانید از تست خاصیت آهنربایی استفاده کنید و چنانچه فلز شما جذب آهنربا نشد، طلای اصل است.

فرق رنگ طلای اصلی با بدل چگونه است؟

طلای اصل به مرور زمان، تغییر رنگ نخواهد داد و رنگ ثابتی دارد. اما بدلیجات با گذشت زمان تیره و سیاه خواهند شد.

تشخیص طلای اصلی با آبلیمو چگونه است؟

اگر فلز تقلبی را در آبلیمو قرار دهید باعث تغییر رنگ آبلیمو می‌شود زیرا بین فلز و آبلیمو واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد و باعث تغییر رنگ آبلیمو می‌شود اما طلای واقعی رنگ آبلیمو را تغییر نمی‌دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید