صفحه اصلی > دانستنی های طلا : طلای سفید چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

طلای سفید چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

مشخصات طلای سفید
0
(0)

طلای سفید یک نوع طلای موجود در بازار طلای ایران است که بخش قابل توجهی از جواهرات، با استفاده از آن تولید و ساخته می‌شوند. جالب توجه است که در ابتدا از طلای سفید در ساخت جواهراتی مانند پلاتین (فلزی طبیعی و سفید رنگ) استفاده می‌شد اما با افزایش محبوبیت این طلا در دهه‌ 20 و 30 میلادی، در حال حاضر از آن به تنهایی برای ساخت جواهرات استفاده می‌‌شود.

لذا در این مقاله از زرافزا، معتبرترین پلتفرم معامله آنلاین طلا، درباره طلای سفید و ویژگی‌ها و تفاوت آن با پلاتین و نقره شرح خواهیم داد.

طلای سفید چیست؟

طلا سفید (White Gold) در واقع آلیاژ یا ترکیبی از 75 درصد طلای زرد، 25 درصد نیکل و 25 درصد روی است. البته لازم به ذکر است که ترکیبات سازنده طلاهای سفید ممکن است شامل فلزات نقره، مس و پلاتین نیز باشد. با اضافه کردن ترکیبی از این فلزات به طلای زرد باعث ایجاد رنگ سفید طلا و افزایش استحکام آن می‌شوند. بنابراین می‌بینید که طلای سفید خالص نیست و نوعی آلیاژ طلا است. پس نمی‌توان طلا سفید را از معدن استخراج کرد و باید حتما در آزمایشگاه‌ ساخته ‌شود.

کد طلای سفید چند است؟

کدهایی که روی طلای زرد یا سفید حک می‌شوند، کد ری گیری طلا نامیده می‌شوند. گاهی نیز حرف اول لاتین رنگ طلا برای کد آن‌ استفاده می‌شود. مثلا، حرف W به عنوان کد طلا سفید در نظر گرفته می‌شود و با توجه به دو نوع پارامتر می‌تواند 1000یا 24 باشد.

عیار طلای سفید چند است؟

بالاترین عیار طلا سفید در کشور ما 18 است. عیار 18 از 24 به این معناست که 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات دیگر تشکیل‌دهنده آلیاژ طلا سفید هستند. البته طلا سفید با عیارهای 12 و 14 نیز در بازارهای جهانی وجود دارد که جنسی محکم‌تر، جلایی کمتر و قیمتی پایین‌تر نسبت به طلا سفید 18 عیار دارند. اما در ایران خرید و فروش طلا زیر 18 عیار غیرقانونی است.

مشخصات طلای سفید چیست

قیمت طلای سفید چگونه محاسبه می شود؟

قیمت طلا سفید با طلای زرد تفاوتی ندارد و رنگ طلا تاثیری بر قیمت آن ندارد بلکه عیار طلاست که تعیین کننده ارزش آن است. یعنی قیمت یک قطعه طلا سفید 18 عیار برابر با یک قطعه طلای زرد 18 عیار است. به طور کلی فرمول محاسبه قیمت طلا سفید به صورت زیر است:

9درصد مالیات بر ارزش افزوده + 7درصد سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت 1 گرم طلای 18 عیار))

مطلب پیشنهادی: قیمت طلای 18 عیار چند است؟

ویژگی ها و مشخصات طلای سفید چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات طلا سفید به شرح زیر هستند:

  • رنگ: رنگ طلا سفید نقره‌ای خاکستری است که به دلیل ترکیب شدن آن با فلزاتی مانند نیکل، روی، نقره یا مس بوجود می‌آید.
  • عیار: عیار طلا سفید اغلب 10، 14و 18 است.
  • دوام: این نوع طلا بادوام و در برابر خوردگی مقاوم است. با این همه ممکن است به مرور زمان، روکش رودیوم آن که به منظور افزایش درخشش و مقاومت به آن اضافه می‌شود، ساییده شده و از بین برود.
  • قیمت: قیمت طلا سفید بستگی به عیار، وزن و قیمت روز طلا دارد.

طلای سفید چه ترکیباتی دارد؟

متخصصان ساخت طلا و تولیدکنندگان طلاهای سفید به طور عمده از 4 ترکیب زیر در تولید محصول نهایی استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • 75 درصد طلا + 20 درصد پالادیوم + 5 درصد نقره
  • 75 درصد طلا + 13.5 درصد نیکل + 8.5 درصد مس + 3 درصد روی
  • 78 درصد طلا + 22 درصد آلومینوم
  • 46 درصد طلا + 54 درصد اینیدیم

هرکدام از ترکیبات فوق در تولید طلا سفید استفاده شوند، نتیجه نهایی قیمت و ویژگی‌های متفاوتی خواهد داشت، به عنوان مثال چنانچه در ترکیب طلای سفید، پالادیوم وجود نداشته باشد، محصول نهایی انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت؛ لذا از این ترکیب برای تولید جواهرات و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود.

مزایای طلای سفید چیست؟

طلا سفید، فلزی زیبا و ارزشمند است که ظاهری شیک و براق شبیه نقره و پلاتین دارد اما قیمت آن معمولا از پلاتین ارزان‌تر است و ماندگاری بیشتری نیز از نقره دارد. جواهراتی که با طلا سفید ساخته می‌شوند انتخابی مناسب برای افرادی هستند که استفاده از طلای زرد برایشان خسته کننده شده و دوست دارند که در مدل جواهرات خود تنوع ایجاد کنند. علاوه بر این رنگ خنثی این طلا، ست کردن آن با رنگ‌ پوست و موی متفاوت را آسان می‌کند. داشتن ظاهر کلاسیک طلا سفید نیز مناسب استفاده برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی است.

معایب طلای سفید چیست؟

همانطور که اشاره کردیم طلا سفید با فلزاتی مانند رودیوم پوشانیده می‌شود. به همین علت بتدریج ممکن است این روکش از بین رفته و ظاهر طلا کهنه و قدیمی شود. در چنین شرایطی طلا را می‌توان دوباره با رودیوم روکش کرد. علاوه بر این علائم حساسیت نسبت به طلا در طلا سفید بیشتر است و ترکیبات این آلیاژ در مواردی باعث التهاب، خشکی یا خارش پوست می‌شوند.

تفاوت طلای سفید با طلای زرد

تفاوت طلای سفید با طلای زرد

تفاوت این دو نوع طلا تنها در رنگ آن‌ها نیست و فرق‌های دیگری نیز با هم دارند. به عنوان نمونه  طلای زرد نرم‌تر است زیرا ترکیبات اضافه شده برای ساخت طلا سفید باعث افزایش استحکام آن می‌شوند، به همین علت طلای زرد زودتر خط و خش برمی‌دارد و برای جلای آن باید از پولیش استفاده کرد. این کار باعث از بین رفتن بخشی از طلا خواهد شد اما طلا سفید به علت داشتن روکش رودیوم محافظت می‌شود.

طلای زرد باعث بروز هیچ گونه حساسیت پوستی نمی‌شود؛ اما طلا سفید ممکن است برای پوست برخی افراد حساسیت‌زا باشد.

تفاوت طلای سفید و نقره

از آنجایی که رنگ این دو فلز شبیه هم است ممکن است برخی در تشخیص آن‌ها از هم دچار اشتباه شوند. مهمترین تفاوت‌های طلا سفید و نقره شامل موارد زیر هستند:

  • نقره به صورت خالص فروخته می‌شود اما طلا سفید آلیاژ است لذا قیمت این دو بسیار متفاوت ست.
  • طلا سفید چکش خواری بالایی دارد در حالیکه نقره در برابر خراشیدگی مقاومت کمتری دارد.
  • نقره در اثر رطوبت زنگ می‌زند اما طلا سفید به رطوبت مقاوم است.
  • انعطاف‌پذیری طلا سفید بیشتر از نقره است.
  • حکاکی روی نقره راحت‌تر انجام می‌شود.
  • رنگ نقره مایل به خاکستری است اما رنگ طلا سفید مایل به زرد است.

روش تشخیص طلای سفید از نقره

بهترین راه تشخیص طلا سفید از نقره، بررسی کد حک شده در آن‌هاست. در جواهرات ساخته شده از نقره، کد S حکاکی شده اما برای طلا سفید حرف K یا W حک می‌شود.

تفاوت طلای سفید با پلاتین

برخی ممکن است طلا سفید را با پلاتین نیز اشتباه بگیرند زیرا از نظر ظاهر این دو شبیه هم هستند اما تفاوت‌های اساسی دارند:

  • پلاتین دارای ظاهری درخشان‌تر است.
  • پلاتین مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد.
  • طلا سفید زودتر از پلاتین کدر می‌شود.
  • چگالی طلا سفید از پلاتین کمتر است.
  • قیمت پلاتین به علت اینکه فلزی کمیاب در طبیعت است، بالاتر از طلا سفید است.
  • پلاتین فلزی خالص است اما طلا سفید در واقع نوعی آلیاژ است.
  • آسیب‌پذیری پلاتین در برابر مواد شیمیایی کمتر است.

روش تشخیص طلای سفید از پلاتین

برای افراد عادی تشخیص این دو فلز ارزشمند از روی ظاهر دشوار است. عمده‌ترین فرق طلا سفید و پلاتین، تفاوت قیمت آن‌ها هنگام خرید است. همانطور که اشاره کردیم پلاتین به علت کمیاب بودن، قیمت بالاتری دارد و در دو قطعه هم وزن از این دو فلز، قیمت پلاتین بیشتر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: تشخیص طلای اصل از تقلبی چگونه است؟

جمع بندی و سوالات طلای سفید

در مقاله فوق با طلای سفید و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. دریافتیم که طلا سفید در واقع نوعی آلیاژ است که از ترکیب طلای زرد با برخی فلزات ساخته می‌شود.  همین امر باعث بروز تفاوت‌های مهمی مانند رنگ،

چکش خواری، استقامت و… بین این دو نوع طلا می‌شود. قیمت این دو نوع طلا اما با هم تفاوتی ندارد. برای خرید انواع جواهرات ساخته شده از طلا سفید حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت و عیار طلایی که می‌خرید، اطمینان داشته باشید.

طلا سفید چند عیار است؟

در کشور ما عیار طلاهای سفید بین 12 تا 18 است.

طلای سفید گرانتر است یا طلای زرد؟

به دلیل اینکه هر دو این طلاها از مقدار طلای خالص یکسانی برخوردارند لذا قیمت‌ و نرخ یکسانی نیز دارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 0 / 5. تعداد رای: 0

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید