صفحه اصلی > دانستنی های طلا : سوت طلا چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟

سوت طلا چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟

سوت طلا چیست؟
5
(1)

برای اندازه ‌گیری طلا واحدهای متفاوتی وجود دارد، یکی از واحدهایی که برای اندازه‌‌ گیری وزن طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوت طلا است. شاید شما هم این اصطلاح را شنیده باشید، اما ندانید سوت طلا چیست و یا هر سوت چند گرم است. سوت طلا یکی از اصطلاحات رایج در بازار طلا می‌باشد و توسط فروشندگان و طلا سازان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما هم به فکر خرید طلا باشید، باید با این اصطلاح آشنا شوید. همچنین اگر بخواهید در زمان خرید طلا اطلاعات بیشتری داشته باشید، باید طرز تبدیل سوت به تومان را بدانید و حتی بتوانید آن را از روی ترازوی طلا فروشی بخوانید.

ما در این مقاله از زرافزا، معتبرترین پلتفرم معامله آنلاین طلا راجع به سوت طلا و هر آن‌چه که باید در مورد آن بدانید، توضیحاتی ارائه خواهیم داد، با ما تا پایان مقاله همراه باشید. 

سوت طلا چیست؟ 

یکی از واحدهای اندازه گیری وزن یا مقدار طلا، سوت طلا می باشد. در واقع سوت طلا کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری برای مشخص کردن وزن طلا به شمار می‌آید. هر سوت طلا معادل ۰.۰۰۱ گرم یا یک میلی گرم در نظر گرفته می‌شود. سوت طلا بیشتر در بازار طلا توسط طلافروشان استفاده می‌شود و ممکن است افراد عادی اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشند.

از طرفی در این اندازه گیری میلی به معنی یک هزارم هر واحد اندازه‌ گیری به شمار می‌آید. به عنوان مثال یک‌ میلی‌متر مساوی با یک‌ هزارم متر می‌شود. بنابراین هنگامی که گفته می‌شود، هر سوت یک میلی گرم است، به معنی یک هزارم گرم می‌باشد.

تبدیل سوت به گرم طلا 

یکی از الزامات اصلی معاملات طلا، محاسبه دقیق سوت به گرم است. برای اینکه بتوان سوت را به گرم تبدیل کرد، باید گرم طلا را در عدد هزار ضرب کنید. به عنوان مثال اگر یک قطعه طلا ۵ گرم باشد، ۵۰۰۰ سوت خواهد بود. اما اگر بخواهید سوت را به گرم تبدیل کنید، باید آن را به ۱۰۰۰ تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر یک قطعه طلا ۶۰۰۰ سوت وزن داشته باشد، برابر با ۶ گرم خواهد بود.

تبدیل سوت به گرم طلا 

هر سوت طلا چند تومان است؟ محاسبه سوت طلا به تومان 

حال که با مفهوم سوت طلا آشنا شدید و نحوه تبدیل سوت به گرم و بالعکس را یاد گرفتید، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در زمان خرید طلا، قیمت هر سوت طلا چقدر است. برای اینکه بتوانید قیمت سوت طلا را محاسبه کنید، ابتدا باید از طریق سایت‌های معتبر، قیمت لحظه‌ای طلا را پیدا کرده و پس از آن، این قسمت را به عدد ۱۰۰۰ تقسیم کنید.

به عنوان مثال هنگامی که قیمت لحظه‌ای یک گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون تومان باشد، در این صورت قیمت یک سوت طلا ۲ هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب می‌‌توانید قیمت هر سوت طلای ۱۸عیار را محاسبه کنید.

تبدیل سوت به واحدهای دیگر اندازه گیری 

به جز سوت طلا، واحدهای دیگری هم برای اندازه گیری مقدار طلا وجود دارد که شامل قیراط، نخود، مثقال و اونس می‌شود. دانستن اینکه چگونه می‌توان این واحدها را به یکدیگر تبدیل کند، می تواند در هنگام خرید طلا و محاسبه قیمت، به شما کمک کند. اما اینکه چگونه می‌توان سوت را به سایر واحدهای اندازه گیری مقدار طلا تبدیل کرد، سوالی است که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند. تبدیل کردن سوت طلا به سایر واحدهای اندازه گیری طلا برای هر کدام از واحدها به صورت زیر قابل انجام است:

  • هر قیراط را می توان برابر با 200 سوت در نظر گرفت.
  • هر نخود طلا برابر با 192 سوت طلا می‌باشد.
  • هر مثقال طلا را برابر با 4608 سوت محاسبه می‌کنند.
  • هر اونس طلا نیز برابر با 31103 سوت است.

تبدیل سوت به واحد های دیگر اندازه گیری 

نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازو 

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید طلا باید در نظر گرفت، نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازو است. افراد بسیاری نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. به همین علت قادر به تبدیل آن به گرم نیستند و بنابراین قیمت آن را هم نمی‌توانند محاسبه کنند. برای خواندن سوت طلا از روی ترازو باید به عدد دستگاه اندازه‌ گیری طلا نگاه کنید. این عدد نشان دهنده گرم طلا است و پس از آن 2 رقم اعشار نیز وجود دارد. این اعشار نشان دهنده همان میزان سوت طلا یا میلی گرم طلا است.

دقت داشته باشید که باید اعداد پس از اعشار را به شکل 3رقمی بخوانید. به عنوان مثال اگر عدد درج شده بر روی ترازو 24.45 می‌باشد، باید این عدد را 24.450 در نظر بگیرید و به صورت بیست و چهار گرم و چهارصد و پنچاه سوت بخوانید. این روش به شما کمک خواهد کرد که وزن طلا را از روی ترازو به صورت دقیق تشخیص دهید.

مطلب پیشنهادی: عیار طلا یعنی چه؟

نکات کلیدی در اندازه گیری سوت طلا 

هنگام اندازه گیری سوت طلا و تبدیل آن به سایر واحدها باید یک سری نکات را مد نظر قرار دهید. برخی از این نکات عبارتند از:

برای اندازه گیری مقدار طلا و تبدیل آن باید حتما از ماشین ‌حساب استفاده نمایید. استفاده از ماشین حساب به ویژه هنگامی که تعداد اعشار زیاد است، اهمیت بسیاری دارد و برای تبدیل آن به تومان باید به صورت دقیق این کار را انجام دهید. می‌توانید به سراغ استفاده از ماشین‌ حساب مهندسی یا ماشین‌ حساب فروشگاهی بروید. این نوع ماشین حساب‌ها می‌تواند انتخاب خوبی برای این کار باشند. 

دقت داشته ‌باشید که داشتن اطلاعات در مورد واحدهای اندازه‌ گیری مقدار طلا، آشنایی با این گونه اصطلاحات و خواندن صحیح عددی که روی ترازو نقش بسته، می تواند مانع از ضررهای احتمالی شده و افراد کلاهبردار نمی‌توانند از عدم اطلاعات شما سواستفاده کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از واحدهای اندازه‌ گیری طلا از کاربرد خاص خود برخوردارند. به عنوان مثال سوت در هنگام طلاسازی و خرید و فروش طلا به عنوان کوچکترین واحد اندازه ‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که سوت کوچکترین واحد اندازه گیری طلا است، با ترازوی حساس و مخصوص وزن کردن طلا اندازه گیری می‌شود. همچنین امروزنرم افزارهایی نیز وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها میزان دقیق سوت طلا را مشخص کرد.

جالب است بدانید واحد اندازه‌ گیری سوت فقط برای طلا کاربرد ندارد و می‌توان برای تمامی محصولات با ارزش مانند زعفران یا نقره نیز به کار برد.

مطلب پیشنهادی: خرید طلای بدون اجرت و به کارگیری آن

نکات کلیدی در اندازه گیری سوت طلا 

آنچه در مقاله سوت طلا خواندید:

سوت طلا یکی از واحدهای اندازه ‌گیری مقدار طلا و جواهرات به شمار می‌آید. سوت طلا واحد بسیار کوچکی است که می‌توان با آن حتی وزن طلا و جواهراتی با وزن‌های بسیار کم را مشخص کرد. هر ۱ گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است و هر یک سوت معادل 1 میلی‌گرم طلا می‌باشد. در این مقاله به چگونگی اندازه گیری و نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازو اشاره کردیم.

همچنین توضیح داده ایم که چگونه می‌توانید سوت طلا را به سایر واحدهای اندازه ‌گیری مثل قیراط، اونس، نخود و مثقال تبدیل کنید. یادگیری این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام خرید و فروش طلا، بتوانید با اطمینان خاطر این کار را انجام دهید و مورد سواستفاده افراد سودجو قرار نگیرید.

قیمت هر سوت طلای ۱۸عیار چقدر است؟

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به صورت روزانه و لحظه‌ای تعیین می‌شود. برای به دست آوردن قیمت سوت طلا باید قیمت یک گرم طلا را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنید.

100 سوت چند گرم است؟

از آنجایی که هر گرم برابر با ۱۰۰۰ سوت است. بنابراین ۱۰۰ سوت معادل ۰.۱ گرم خواهد بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید