صفحه اصلی > دانستنی های طلا : اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

کد طلا چیست؟
5
(1)

کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا نوشته می‌شود و به‌صورت ترکیبی از اعداد و حروف است. این کد را در واقع می‌توان به عنوان شناسنامه طلایی که شما در حال خرید آن هستید نیز معرفی کرد. برای این‌که بتوانید به این کد دست پیدا کنید کافی است، قسمت‌های داخلی قطعه طلای خود را بررسی کنید. در این کد، موارد مختلفی قابل بررسی است که از جمله آنها می‌توان به:

  • رنگ طلای خریداری شده (Y نشان‌دهنده رنگ زرد یا همان طلایی، w نشان‌دهنده رنگ سفید و P نشان‌دهنده رنگ صورتی خواهد بود)،
  • محل ساخت (T نشان‌دهنده شهر تهران، E نشان‌دهنده شهر اصفهان و M نشان‌دهنده شهر مشهد است)
  • روش ساخت طلا (GP نشان‌دهنده این است که از روکش طلا استفاده شده، GF نشان‌دهنده این است که با طلا پر شده و GE نشان‌دهنده این است که با طلا آبکاری شده است) اشاره کرد.

از طرف دیگر باید بدانید که شما می‌توانید عیار طلا را نیز روی این کد مشاهده کنید. این عیار معمولا یا بر مبنای 24 عیار نوشته شده یا این‌که با اعداد بین 220 تا 999 نشان داده می‌شود. البته در زمان خرید نباید تنها به این عدد اکتفا کرده و حتما باید سعی کنید خرید طلای بدون اجرت خود را از مجموعه‌ای معتبر انجام دهید تا نسبت به عیار طلای خریداری شده مطمئن شوید. در ادامه این مطلب از زرافزا، قصد داریم کمی بیشتر درباره این کد در زمان خرید طلا صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

کد، حروف و اعداد روی طلا نشان دهنده چیست؟

با خرید طلا، معمولا می‌توانید کدها، حروف یا اعدادی را روی طلای خریداری شده مشاهده کنید که هریک از آنها، معنا و مفهومی را به شما منتقل می‌کنند. معمولا کدی که روی طلا نوشته می‌شود، نشان‌دهنده میزان عیار آن خواهد بود که ممکن است عددی بین 6 تا 24 یا عددی بین 220 تا 999 باشد که استانداردهای مختلف برای نشان‌دادن عیار طلا هستند. علاوه بر این، ممکن است حروفی را روی طلا مشاهده کنید که در کنار هم رنگ آن را نشان می‌دهند. برای مثال این حروف که به‌صورت کد طلا نوشته می‌شوند ممکن است نشان‌دهنده زرد، سفید یا صورتی بودن طلا باشند که باید در زمان خرید به این نکته توجه کنید.

یکی دیگر از اطلاعاتی که معمولا روی طلا نوشته می‌شود، مربوط به شهر سازنده طلا است. علاوه بر این، گاهی اوقات روش ساخت طلا نیز روی آن نوشته می‌شود که ممکن است یکی از گزینه‌های آبکاری، پر شده یا روکش‌ شده با طلا باشد. پس با استفاده از این کدها، حروف و اعداد، می‌توانید اطلاعات نسبتا خوبی را از طلایی که خریداری می‌کنید به دست بیاورید. با این حال، این اطلاعات به‌تنهایی قابل اعتماد نیستند و شما باید معیارهای دیگری را نیز برای خرید طلا در نظر بگیرید.

کد، حروف و اعداد روی طلا نشان دهنده چیست؟

تعیین رنگ با حروف روی طلا

پیش از هر چیز، باید بدانید که ما سه رنگ برای طلا داریم که این سه رنگ عبارت‌اند از زرد، طلای سفید و صورتی که هرکدام از آنها ویژگی‌های خاصی داشته و از زیبایی ظاهری مخصوص به خود برخوردار هستند. معمولا کد مربوط به رنگ طلا، دومین کدی است که شما روی طلا مشاهده خواهید کرد. برای این‌که این رنگ را به‌صورت مختصر روی طلا نشان دهند، از حرف اول هریک از سه رنگ معرفی شده استفاده می‌کنند که Y به معنای زرد یا Yellow است، W به معنای سفید یا white بوده و در نهایت P نشان‌دهنده صورتی یا pink است.

تعیین محل ساخت با کد طلا

تعیین محل ساخت طلا از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت در کد طلا، می‌توانید اطلاعاتی را مربوط به محل ساخت طلا نیز مشاهده کنید. برای مثال، اکثر طلافروشان پیشنهاد می‌کنند که طلاهای وارداتی را برای سرمایه‌گذاری یا خرید انتخاب نکنید؛ چرا که بعدها برای فروش آنها ممکن است با چالش‌های خاصی مواجه شوید. برای ساخت طلا، سه شهر بزرگ در ایران در این حوزه فعالیت دارند که این سه شهر شامل تهران، اصفهان و مشهد می‌شود. هریک از این شهرها با نماد خاصی روی قطعات طلا معرفی می‌شوند که این نمادها عبارت‌اند از:

  • حرف T برای تهران
  • حرف M برای مشهد
  • حرف E برای اصفهان

در برخی از انواع مختلف طلا، گاهی اوقات شما در کنار این حروف می‌توانید اعداد و ارقام دیگری را نیز مشاهده کنید که در این صورت، باید بدانید آنها نشان‌دهنده شماره مجوز اتحادیه‌ای هستند که اقدام به ساخت این قطعه طلا کرده است و در واقع معرف، سازنده طلا خواهند بود.

تعیین محل ساخت با کد طلا

تعیین روش ساخت با عبارات روی طلا

برای ساخت قطعات طلا سه روش اصلی وجود دارد که روش اول، روکش طلا است، روش دوم پرکردن قطعه مدنظر با استفاده از طلا و روش سوم نیز به معنای آبکاری شدن قطعه مدنظر با استفاده از طلا خواهد بود. حال شما می‌توانید با استفاده از کد طلا، به‌راحتی متوجه شوید که از چه روشی برای ساخت طلا استفاده شده است که این کار را می‌توانید با کدهای زیر انجام دهید:

  • GP: این کد وقتی به کار می‌رود که برای ساخت طلا از روکش طلا استفاده شده باشد. این کد در واقع مخفف عبارت Gold Plated است.
  • GF: این کد نشان می‌دهد که قطعه مدنظر به طور کامل با استفاده از طلا پر شده است. این کد مخفف عبارت Gold Filled خواهد بود.
  • GE: در نهایت اگر قطعه مدنظر آبکاری طلا شده باشد نیز کد GE روی آن نوشته می‌شود که مخفف عبارت Gold Electroplated است.

تعیین روش ساخت با عبارات روی طلا

تعیین عیار به کمک اعداد روی طلا یا کد طلا

برای خرید طلا، تعیین عیار آن از اهمیت زیادی برخوردار است و هرچه عیار طلا بالاتر باشد، به همان میزان قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. به طور کلی عیارهای متفاوتی همچون 24، 22، 21، 18، 15 و 14 برای طلا وجود دارند که هریک از آنها با استفاده از کدهای خاصی روی قطعه طلای مدنظر شما نوشته می‌شوند. این کدها عبارت‌اند از موارد زیر:

  • 24k یا 999 نشان‌دهنده طلای 24 عیار است.
  • 22k یا 916 نشان‌دهنده طلای 22 عیار است.
  • 21k یا 875 طلای 21 عیار را نمایش می‌دهد.
  • 18k یا 750 برای طلای 18 عیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • 15k یا 625 نشان‌دهنده طلای 15 عیار خواهد بود.
  • 14k یا 583 طلای 14 عیار را نشان می‌دهد.
  • 12k و کد 500 برای طلای 12 عیار استفاده می‌شود.
  • 10k و کد 417 وقتی استفاده می‌شود که طلا 10 عیار باشد.
  • 9k و کد 375 برای طلای 9 عیار استفاده می‌شود.
  • 8k و کد 333 نشان‌دهنده طلای 8 عیار است.
  • و در نهایت 6k و کد 250 نیز نشان می‌دهد که طلای شما 6 عیار است.

مطلب پیشنهادی: روش های عیار سنجی طلا کدام است؟

جمع بندی

کد طلا یک کد خاص و منحصربه‌فرد است که برای طلاهای مختلف نشان داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توانید میزان عیار طلا، روشی که برای ساخت طلا مورد استفاده قرار گرفته است، رنگ طلا و محل ساخت آن را بشناسید. البته باید بدانید برای خرید طلا نباید تنها به اطلاعات کدی که روی آن آمده است اکتفا کنید. اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره کدهای طلا کسب نمایید و برای خرید و فروش طلا ، حتما از خدمات سایت ما استفاده کنید.

کد طلا و اعداد روی آن کجا قرار دارد؟

برای این‌که حکاکی این کدها روی طلا باعث از دست رفتن زیبایی آنها نشود، معمولا این کد را در قسمت داخلی جواهراتی مانند النگو، گوشواره، دستبند و انگشتر حکاکی می‌کنند.

کد طلا چیست؟

این کد در واقع ترکیبی از حروف و اعداد مختلف است که می‌تواند اطلاعاتی درباره رنگ طلا، روشی که برای ساخت طلا مورداستفاده قرارگرفته، شهری که طلا در آن ساخته شده و در نهایت میزان عیار طلا به شما ارائه دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

راهنمای مراقبت و نگهداری از طلا و جواهرات

5 (1) راهنمای نگهداری از طلا، به شما کمک می‌کند تا بتوانید…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید