صفحه اصلی > دانستنی های طلا : نحوه محاسبه قیمت طلای دست دوم

نحوه محاسبه قیمت طلای دست دوم

نحوه محاسبه قیمت طلای دست دوم
5
(1)

طلای دست دوم یکی از بهترین انواع طلا برای سرمایه‌گذاری است که به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به پرداخت اجرت بتوانید طلای مدنظر خود را خریداری کنید. یکی از سوالات رایج درباره این نوع طلا مربوط به محاسبه قیمت طلای دست دوم است.

اکثر افراد معمولا این سوال را دارند که قیمت این نوع طلا چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟ به طور کلی باید بدانید که طلای دست دوم در واقع طلایی است که اجرت آن قبلا توسط اولین خریدار پرداخت شده و به همین علت نیازی نیست که مجددا هزینه‌ای را به‌عنوان اجرت به طلافروش یا طلاساز پرداخت کنید. همین موضوع نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید تنها با پرداخت قیمت طلا، محصول مدنظر خود را خریداری کنید.

یکی از مزایای مهم طلای دست دوم این است که قیمت آن به نسبت طلای نو بسیار مناسب‌تر است. به همین علت گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا خواهد بود. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره قیمت انواع طلای دست دوم صحبت کرده و نکات مهمی را درباره این نوع طلا بیان کنیم.

طلای دست دوم چیست؟ ( و تفاوت آن با طلای نو)

اجازه دهید تا کار خود را با تعریف طلای دست دوم شروع کرده و در ادامه به بررسی تفاوت‌های بین طلای دست دوم و طلای نو بپردازیم. وقتی که یک شخص برای اولین بار به فروشگاه طلافروشی مراجعه کرده و سفارش یک قطعه طلا می‌دهد، طلاساز هزینه‌ای را به‌عنوان اجرت از او دریافت می‌کند. در ادامه این شخص ممکن است قطعه طلای خریداری شده را بعدها به فروش رسانده و شخص دیگری قصد خرید آن را داشته باشد. در این شرایط به آن قطعه طلا، طلای دست دوم گفته می‌شود. در واقع طلای دست دوم طلایی خواهد بود که نیازی به پرداخت اجرت برای خرید نخواهد داشت.

به همین علت قیمت طلای دست دوم معمولا بسیار مناسب‌تر است طلای نو است. حال اجازه دهید تا این تفاوت را به شکلی دقیق‌تر توضیح دهیم. برای خرید یک قطعه طلای نو سفارشی، شما نیازمند این هستید که ابتدا برحسب وزن طلای مدنظر خود قیمت طلا را پرداخت کنید،

در قدم بعدی باید سودی که فروشنده طلا دریافت می‌کند را نیز پرداخت کنید و در نهایت باید اجرت ساخت آن را نیز بپردازید. این اجرت در واقع دستمزد طلاساز برای ساخت و طراحی طلای مدنظر شما خواهد بود. این در حالی است که وقتی قصد خرید طلای دست دوم را دارید شما تنها باید قیمت طلای خریداری شده را پرداخت کنید و در صورت نیاز سودی که فروشنده از شما دریافت می‌کند را نیز بپردازید.

شاید برای شما جالب باشد: عیار طلا چیست؟

نحوه محاسبه قیمت طلا دست دوم در زمان فروش طلا

برای این‌که بتوانید طلای دست دوم خود را بفروشید نیازمند این هستید که به قیمت طلای دست دوم در زمان فروش دسترسی داشته باشید. معمولا برای این‌که بتوانید قیمت طلا در زمان فروش را محاسبه کنید در گام اول باید تعیین کنید که طلای شما چند عیار است؟ بعد از تعیین عیار باید قیمت روز طلا را نیز محاسبه کنید. معمولا قیمت تابلو یک قیمت استاندارد در این زمینه است که توسط خود طلافروش به شما اعلام خواهد شد.

در گام آخر نیز باید سود طلافروش در این محاسبات اعمال شود. به این منظور طلافروش ممکن است درصدی بین 750/740 یا 750/730 قیمت طلا را به شما پرداخت کند. به این ترتیب می‌توانید محاسبه کنید که طلای دست دوم خود را با چه قیمتی می‌توانید به فروش برسانید.

نحوه محاسبه قیمت طلا دست دوم در زمان فروش طلا

نحوه محاسبه قیمت طلای دست دوم هنگام خرید

حال فرض کنید که شما برای خرید طلای دست دوم به یک فروشگاه مراجعه کرده و قصد دارید که یک قطعه طلای دست دوم را خریداری کنید. در این شرایط همانطور که گفتیم نیازی نیست که اجرت طلا را پرداخت کنید؛ ولی همچنان شما نیازمند این خواهید بود که سود فروشنده و البته مالیات را به او پرداخت کنید.

برای محاسبه قیمت طلای دست دوم در زمان خرید کافی است که ابتدا عیار طلای خود را به دست آورده و مطمئن شوید که طلای شما 18 عیار است. در صورت 18 عیار نبودن طلا کافی است که به کمک خود فروشنده آن را به قیمت طلای 18 عیار تبدیل کنید.

در قدم بعدی شما باید به قیمت روز طلا دسترسی پیدا کرده و محاسبه کنید که هر گرم طلا در روزی که قصد خرید دارید چند هزار تومان است؟ در گام آخر شما باید 7 درصد سود را به این قیمت این اضافه کنید که این 7 درصد بر اساس میزان گرم طلای شما تعیین می‌شود. برای مثال اگر قصد خرید 3 گرم طلا دارید 7 درصد گفته شده روی تمام این سه گرم اعمال خواهد شد. در نهایت باید برحسب میزان گرم خریداری شده 9 درصد را نیز به‌عنوان مالیات به فروشنده پرداخت کنید.

نکات مهم هنگام احتساب قیمت طلای دست دوم

معمولا وقتی که قصد دارید قیمت طلای دست دوم را محاسبه کنید نیازمند این خواهید بود که به نکات خاصی توجه داشته باشید. نکات مربوط به محاسبه قیمت طلایی که دست دوم است شامل موارد زیر خواهد بود:

  • حتما مطمئن شوید که طلایی که قصد خرید یا فروش آن را دارید طلای 18 عیار است. در صورتی که عیار طلا 18 نباشد نیازمند تبدیل آن به قیمت طلای 18 عیار خواهد بود.
  • در قدم بعدی اطمینان حاصل کنید که سود مناسبی را برای خرید طلای 18 عیار پرداخت می‌کنید. معمولا این سود بین 7 تا 9 درصد خواهد بود.
  • مالیاتی که شما باید برای خرید طلای دست دوم پرداخت کنید 9 درصد خواهد بود که حتما باید آن را نیز در نظر بگیرید.

سعی کنید خرید طلای دست دوم را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. در این فروشگاه‌ها قیمت به طور دقیق مشخص خواهد شد و از طرف دیگر طلای دست دوم 18 عیار به شما تحویل داده می‌شود.

نکات مهم هنگام احتساب قیمت طلای دست دوم

فرمول قیمت طلا دست دو چیست؟

اکثر افراد وقتی که قصد محاسبه قیمت طلای دست دوم را دارند به دنبال این خواهند بود که به فرمول محاسبه قیمت این طلا دسترسی پیدا کنند. برای این‌که این فرمول را به شما ارائه دهیم اجازه دهید تا چند عامل را تعریف کنیم:
M: نشان‌دهنده میزان گرم طلای 18 عیاری است که شما قصد خرید آن را دارید. برای مثال اگر قصد خرید سه گرم طلا دارید در این‌جا M برابر 3 خواهد بود.
P: میزان سودی است که طلاساز از شما دریافت می‌کند و معمولا بین 7 تا 9 درصد خواهد بود.
T: نشان‌دهنده میزان مالیاتی است که شما باید پرداخت کنید و معمولا 9 درصد است.
R: قیمت روز طلا به ریال را نشان می‌دهد.
N: این مقدار نیز قیمت طلای دست دو شما را نشان می‌دهد
حال فرمول مدنظر ما برای محاسبه قیمت طلا دست دوم به شکل زیر خواهد بود:

N = (M * R ) + ( M * P * R) + (M * T * R)

به این ترتیب می‌توانید با همین فرمول ساده و در عین حال کاربردی میزان هزینه‌ای که باید برای خرید یک قطعه طلای دست دوم پرداخت کنید را محاسبه کرده و از پرداخت هزینه بیشتر برای خرید طلای دست دوم جلوگیری کنید.

فرمول قیمت طلا دست دو چیست؟

جمع بندی

وقتی صحبت از قیمت طلای دست دوم می‌شود یکی از نکات مهمی که باید به آن دقت کنید این است که قیمت این نوع طلا نسبت به طلای نو کمتر است. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که برای معامله آنلاین طلا دست دوم از شما اجرت دریافت نمی‌شود و این در حالی است که برای فروش طلای نو معمولا اجرت زیادی (بین 3 تا 40 درصد) از شما دریافت خواهد شد.

برای این‌که بتوانید هزینه طلای دست دوم را محاسبه کنید، باید عوامل مختلفی از جمله قیمت روز طلا، میزان سود دریافت شده توسط فروشنده و همین‌طور میزان مالیاتی که از شما دریافت می‌شود را نیز محاسبه کنید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره قیمت و هزینه طلای دست دوم به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم از سایر بخش‌های سایت ما نیز دیدن کنید. در این سایت می‌توانید با تمامی مطالب مربوط به طلا و قیمت آن آشنا شده و با اطلاعات کامل اقدام به خرید طلای دست دوم یا نو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید