بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری

شمش طلا در واقع یکی از انواع محصولات طلاست که جزء دارایی‌های با ارزش محسوب می‌شود و افراد زیادی در سراسر دنیا آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایده‌آل خریداری می‌کنند. برای بسیاری از ما این سؤال است که آیا شمش طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و اگر هست بهترین شمش طلا برای سرمایه‌ گذاری کدام نوع آن است؟ 

در ادامه مقاله زیر به نکات مهم برای خرید شمش طلا و مزایا و معایب خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه ‌گذاری و مقایسه آن با سرمایه گذاری طلای آب شده اشاره خواهیم کرد.

نکات مهم هنگام خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری 

اگر قصد خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری را دارید باید هنگام خرید آن به یکسری نکات توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عیار شمش طلا 

شمش طلا اغلب در عیارهای 999.9 (24 عیار) و 995 (23 عیار) در بازار به فروش می‌رسد که نوع 24 عیار آن خالص‌تر و از نظر قیمتی نیز باارزش‌تر است؛ اما قیمت شمش 23 عیار کمی ارزان‌تر و از نظر نگهداری و حمل و نقل آسان‌تر خواهد بود. 

وزن شمش طلا 

دیگر اینکه شمش‌ طلا در وزنهای مختلف شامل 1 گرم تا 12 کیلوگرم یا حتی بیشتر تولید می‌شود. شما باید با توجه به بودجه و میزان سرمایه‌ای که دارید، وزن مناسب را انتخاب کنید. بهترین شمش‌ طلا برای سرمایه‌گذاری های کوچک، انواع سبک‌تر هستند و بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری های بزرگ‌تر انواع سنگین‌تر هستند.

برند شمش طلا 

امروزه شمش طلا توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود؛ از این رو انتخاب برند معتبر و شناخته شده از نظر اصالت و کیفیت شمش طلا، بسیار اهمیت دارد و توصیه می‌شود، بهترین طلا برای سرمایه گذاری را از برندها و تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید. 

انواع شمش برای سرمایه گذاری

انواع شمش طلا برای سرمایه گذاری 

شمش طلا دارای انواع مختلفی است که هر فرد با توجه به شرایط و بودجه خود می‌تواند گزینه مناسب را انتخاب و خریداری کند. انواع شمش طلا عبارتند از:

شمش استاندارد 

این نوع شمش از طرف مراجع معتبر مانند صرافی‌ها یا بانک‌ها تایید و تضمین شده و دارای شناسنامه و گواهی اصالت است.

شمش آب شده 

شمش آب شده از ذوب شدن طلاهای کهنه و ضایعات طلا تولید می‌شود و ممکن است عیار آن دقیق نباشد. 

شمش دست دوم 

این نوع شمش توسط شخصی قبلا خریداری شده و به فروش رسیده و نفر بعدی آن را خریداری می‎کند؛ لذا ممکن است دارای خط و خش باشد. 

بهترین برند شمش طلا برای سرمایه گذاری

بهترین برند شمش طلا برای سرمایه گذاری 

بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری به عوامل مختلفی از قبیل هدف فرد سرمایه‌گذار از خرید شمش، بودجه او و برندهای موجود و در دسترس برای خرید بستگی دارد. مهمترین برندهای شمش طلا موجود در بازار ایران عبارتند از:

  • پارسیس گلد: این برند از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده شمش طلا در کشور ماست که انواع شمش با عیارهای مختلف و وزن‌های متفاوت را تولید و ارائه می‌کند.  
  • ایران شمش: یکی دیگر از برندهای معروف تولیدکننده شمش، ایران شمش نام دارد که شمش‌های عیار 995 را در وزن‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند.
  • خانه سکه ایران: برند خانه سکه ایران علاوه بر تولید سکه، تولیدکننده شمش‌ طلا در عیارهای مختلف نیز می‌باشد. 
  • شمش پرنیا: این برند، از تولیدکنندگان جدید شمش طلا در کشور ماست که شمش‌هایی با کیفیت بالا و عیارهای مختلف تولید می‌کند.
  • شمش محمد: برند محمد نیز از دیگر برندهای معتبر تولیدکننده شمش طلا در ایران است که شمش‌هایی با عیار 999 و وزن‌های مختلف وارد بازار می‌کند.
  • شمش ونوس: این برند معتبر و جدید نیز شمش‌هایی با کیفیت و عیار متفاوت تولید و راهی بازار می‌کند. 

بهترین نوع شمش طلا کدام است؟ 

بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری شما بستگی به هدف‌تان از خرید شمش دارد. اگر می‌خواهید شمش را برای سرمایه‌گذاری بخرید، عیار 995 (24 عیار) و وزن‌های بالا را انتخاب کنید اما چنانچه قصد دارید شمش طلا را برای ساختن طلا خریداری کنید، انواع عیار پایین‌تر مانند 750 (18 عیار) برای این کار مناسب هستند. 

بهترین وزن شمش طلا برای سرمایه گذاری

بهترین وزن شمش طلا برای سرمایه گذاری 

بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری از نظر وزنی باز هم به شرایط و اهداف شما بستگی دارد. عواملی که در انتخاب وزن شمش طلا موثرند عبارتند از: 

هدف از خرید شمش طلا

  • سرمایه‌گذاری: اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید، بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری شمش‌های با وزن 1 کیلوگرم یا 400 اونس (12.5 کیلوگرم) هستند زیرا قدرت نقدشوندگی بالاتر و کارمزد کمتری دارند.
  • حفظ دارایی: شمش طلا با وزن 100 گرم یا 1 اونس به علت داشتن قیمت مناسب و قابلیت حمل آسان، گزینه‌های ایده‌آل برای حفظ ثروت در برابر تورم هستند.
  • هدیه دادن: اگر قصدتان از خرید شمش، هدیه دادن است، شمش طلا با وزن 1 گرم تا 5 گرم، انتخابی ماندگار و زیبا هستند.

بودجه

بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری بسته به بودجه شما متغیر است. اگر سرمایه کمتری دارید باید شمش با وزن کمتر را انتخاب تا بالطبع قیمت کمتری پرداخت کنید. شمش‌های سنگین‌تر، قیمت بالاتری نیز دارند و برای سرمایه‌گذارانی با بودجه‌های بزرگ‌تر ایده‌آل هستند.

قابلیت حمل

شمش سبک‌تر قطعا قابلیت حمل آسان‌تری نیز دارد و در مقابل جابجایی شمش سنگین‌تر، دشوارتر خواهد بود.  

نقدشوندگی

برخی انواع شمش طلا قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارند؛ مانند وزن‌های 1 اونس و 1 کیلوگرم. اما شمش‌های دارای وزن غیرمعمول، نقدشوندگی پایین‌تری دارند و ممکن است آسان به فروش نروند. معمولا بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری عادی، شمش‌های چند گرم تا 100 گرم هستند و سرمایه‌گذاران عمده‌ اغلب شمش‌های یک کیلویی را خریداری می‌کنند.

چه اطلاعاتی روی شمش طلا ثبت شده است

چه اطلاعاتی باید روی شمش طلا درج شده باشد؟ 

از ویژگی‌های مهم بهترین شمش‌ طلا برای سرمایه گذاری، دارا بودن شناسنامه معتبر و مشخصات است؛ لذا هنگام خرید دقت کنید که اطلاعات شمش مانند وزن، عیار، کد شناسایی و نام برند تولید‌کننده روی شمش درج شده باشد. کد شناسایی برای بررسی اصالت شمش مورد نیاز است.

مطلب پیشنهادی: خرید طلای خام برای سرمایه گذاری

از کجا شمش طلا بخریم؟

برای خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری می‌توانید از مراکز زیر خرید خود را انجام دهید:

  • طلافروشی‌ها
  • آب‌شده فروشی‌ها
  • فروشگاه‌های آنلاین طلا و سکه
  • وب سایت تولید‌کنندگان شمش طلا
  • برخی بانک‌ها مانند ملی و ملت

مزایای سرمایه گذاری روی شمش طلا چیست؟

شمش‌ طلا به دلیل نداشتن اجرت ساخت، داشتن اعتبار، قابلیت خرید و فروش جهانی و متنوع بودن، یک گزینه‌ عالی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. بعلاوه شمش‌های طلا دارای عیار 24 هستند؛ اما سکه‌ و سایر شکل‌های طلا در بازار ایران، اغلب عیار 18 دارند و این مورد یکی از مزایای مهم سرمایه‌گذاری روی شمش طلاست. دیگر مزایای این کار عبارتند از:

  • تنوع در وزن: شمش‌ها در وزنهای مختلف تولید و به فروش می‌رسند لذا تنوع بالایی برای انتخاب و خرید شمش وجود دارد. 
  • اعتبار: طلای دست‌دوم یکی از کم‌ اعتبارترین نوع طلاهای موجود در بازار است که امکان تقلبی بودن آن زیاد است. در مقابل شمش بسیار معتبر و دارای شناسنامه است. 
  • نداشتن اجرت: برای خرید طلای زینتی اغلب باید اجرت سنگینی بپردازید که موقع خرید از آن کم می‌شود اما شمش این مشکل را ندارد. 
  • مناسب هدیه دادن: شمش طلا برای هدیه دادن بسیار شیک و زیباست. با توجه به اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی که دارد، افراد مختلف با بودجه متفاوت می‌توانند آن را خریداری کرده و به عزیزانشان هدیه کنند. 
  • نداشتن حباب قیمتی: شمش‌ برخلاف سکه طلا حباب قیمت ندارد و در کل قیمت پایدارتری نیز دارد. 

معایب سرمایه گذاری روی شمش طلا چیست؟

در کنار مزایای بسیار خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری، معایبی نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • جابجایی: حمل و جابجایی شمش کمی چالش‌برانگیز است.
  • پرداخت حق بیمه: هنگام خرید شمش باید حق بیمه آن را بپردازید پس این هزینه به مبلغ کل شمش‌ اضافه می‌شود.  
  • خطر سرقت: خطر دزدیدن انواع فیزیکی طلا همیشه وجود دارد و شمش نیز این عیب را دارد و باید در مکانی امن نگهداری شود. 

جمع بندی و سوالات

شمش طلا در واقع قطعاتی از طلای خام در اوزان و عیارهای متفاوت است که به صورت بسته‌بندی و با شناسنامه درج شده روی بدنه شمش به فروش می‌رسند. خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری بستگی به میزان سرمایه فرد و شرایط شخصی او دارد لذا انواع سبک‌تر برای سرمایه‌گذاری‌های کمتر و انواع سنگین‌تر برای اهداف عمده مناسب هستند.

 در مقاله فوق به مزایا و معایب خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری نیز اشاره کردیم تا چنانچه قصد خرید بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری را دارید با دانش اطلاعات کامل اقدام به این کار کنید. 

سرمایه گذاری روی شمش طلا بهتر است یا طلای آب شده؟

شمش طلا گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است زیرا معتبرتر و دارای شناسنامه است.

شمش های طلا چند کیلویی هستند؟

شمش‌های طلا دارای وزن‌های مختلفی هستند و معمولاً از حدود 0.1 گرم تا 12 کیلوگرم تولید می‌شوند.