صفحه اصلی > دانستنی های طلا : مظنه طلا چیست؟

مظنه طلا چیست؟

مظنه طلا چیست؟
5
(1)

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید در بازار طلا فعالیت کنید نیازمند این خواهید بود که با برخی از اصطلاحاتی که در این بازار وجود دارند، آشنا شوید. مظنه طلا یکی از این اصطلاحات است که معنا و مفهوم خاصی را در این بازار منتقل می‌کند. این اصطلاح معمولا تنها در بازار طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین علت نیز افراد عادی کمتر آن را شنیده‌اند. از طرف دیگر در بازار طلای آب‌شده معمولا بیشتر از هر بازار دیگری شما می‌توانید این اصطلاح را بشنوید.

به طور کلی باید دانست که این عبارت به معنای یک مثقال طلای 17 عیار است و زمانی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید یک واحد معتبر را در بازار طلا استفاده کنید. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره این اصطلاح در بازار طلا صحبت کرده و نکات کلیدی و مهمی را در این خصوص بیان کنیم.

مظنه طلا چیست؟

هر محصولی که در دنیا وجود دارد دارای واحدی برای شمارش خواهد بود. محصولاتی که کمی هستند معمولا به‌صورت تعدادی معرفی می‌شوند؛ ولی محصولاتی که کمی نیستند معمولا نیازمند یک واحد مشخص وزنی خواهند بود. مظنه طلا یکی از واحدهای رایی است که در بازار طلا مورداستفاده قرار می‌گیرد و در واقع نشان‌دهنده یک مثقال طلای 17 عیار خواهد بود که درجه خلوص آن نیز 705 است. شاید در نگاه اول گمان کنید که این اصطلاح واحدی است که برای اندازه‌گیری وزن طلا استفاده می‌شود؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید این اصطلاح تنها برای نشان‌دادن و اندازه‌گیری قیمت مقدار مشخصی از طلا استفاده می‌شود.

پس وقتی که قصد استفاده از آن را دارید حتما باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید. امروزه بسیاری از افراد عادی در زمان خرید طلا تنها از قیمت گرمی استفاده می‌کنند؛ ولی اگر یک طلا فروش حرفه‌ای روبه‌روی شما قرار گیرد ممکن است این اصطلاح را به کار ببرد.

مظنه طلا چیست؟

تعریف مظنه طلا در جهان

اگر بخواهیم یک تعریف جهانی از مظنه طلا ارائه دهیم می‌توان گفت مقدار طلایی که در یک مثقال طلا وجود دارد را مظنه می‌گویند. از طرف دیگر نباید فراموش کرد که خود مثقال نیز یک واحد اندازه‌گیری طلاست که در بسیاری از کشورهای مختلف در سراسر دنیا استفاده می‌شود. میزان دقیق آن برابر 4.68 گرم طلاست که باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

کاربرد های مظنه طلا

استفاده از این اصطلاح در بازار طلا می‌تواند مزایا و کاربردهای زیادی به همراه داشته باشد. از جمله مزایای مهم مظنه در بازار طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امروزه طلا در عیارهای مختلفی در دسترس است که هریک از عیارهای مختلف آن دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. وقتی که اصطلاح مظنه را به کار می‌برید می‌توانید عیار دقیق طلایی که در حال استفاده از آن هستید را نیز مشخص کنید.
  • مظنه می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری درباره قیمت طلا را در اختیار شما قرار دهد. به همین علت نیز فرایند خرید طلا را برای شما راحت‌تر می‌کند.

مطلب پیشنهادی: روش های نگهداری از طلا را بخوانید.

تفاوت مظنه طلا با گرم طلا چیست؟

دو واحد اساسی برای اندازه‌گیری طلا وجود دارد که اولی مظنه و دیگری گرم است. حال این سوال پیش می‌آید که چه تفاوتی بین مظنه طلا و گرم وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که گرم معیاری است که برای اندازه‌گیری وزن طلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که مظنه بیشتر زمانی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید قیمت مقدار مشخصی از طلا را تعیین کنید.

تفاوت مهم دیگری که بین این دو وجود دارد این است که وقتی صحبت از گرم می‌شود باید بدانید که عیار طلا هیچ تاثیری روی آن ندارد. این در حالی است که عیار طلایی که قصد خرید یا فروش آن را دارید به طور مستقیم روی مظنه تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت باید بدانید که این دو از نظر کاربردی نیز تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. گرم معمولا وقتی استفاده می‌شود که شما در حوزه‌های فروش یا خرید سکه و زیورآلات فعالیت کنید. این در حالی است که مظنه وقتی استفاده می‌شود که شما قصد خرید و فروش طلای خالص را داشته باشید.

نحوه محاسبه قیمت مظنه طلا

به طور کلی برای محاسبه قیمت مظنه طلا باید توجه داشت که عوامل و فاکتورهای مختلفی روی این قیمت تاثیرگذار هستند. برای این‌که بتوانید منظنه را به‌صورت دقیق تعیین کنید باید این عوامل را در نظر داشته باشید که شامل موارد زیر می‌شوند:

چه عواملی بر قیمت مظنه طلا تاثیرگذار است؟

اولین عاملی که روی این قیمت تاثیرگذار خواهد بود قیمت جهانی طلا است. این قیمت به طور مستقیم با میزان عرضه و تقاضا و البته شرایط اقتصادی در ارتباط است. معمولا این قیمت بر مبنای دلار تعیین می‌شود و می‌تواند تاثیر زیادی روی مظنه و قیمت آن داشته باشد. از آنجایی که قیمت جهانی طلا با دلار تعیین می‌شود باید بدانید که قیمت ارز و به خصوص دلار در ایران نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت مظنه خواهد داشت که حتما باید آن را نیز در نظر بگیرید.

در قدم بعدی باید بدانید که هرچه عیار طلا بالاتر باشد به همان میزان قیمت مظنه آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نهایت باید بدانید که برخی از هزینه‌های جانبی وجود دارند که به طور مستقیم روی قیمت مظنه تاثیر می‌گذارند. برای مثال هزینه‌های بازاریابی یا هزینه‌های مرتبط با کارمزد فروش طلا می‌توانند قیمت مظنه را بالا یا پایین بیاورند.

مطلب پیشنهادی: سوت طلا چیست؟

نحوه محاسبه قیمت مظنه طلا

فرمول محاسبه قیمت مظنه طلا چیست؟

بسیاری از افراد به توضیحات ارائه شده قانع نمی‌شوند و نیازمند این خواهند بود که فرمول دقیق محاسبه مظنه طلا را بشناسند. در این بخش قصد داریم توضیحاتی را درباره این فرمول برای محاسبه مظنه در بازار طلا به شما ارائه دهیم. این فرمول محاسبه مظنه به شکل زیر خواهد بود:

QM=QG * NE * A* ۲۴۴.۶۸+H

در این فرمول باید توجه کرد که qm در واقع همان قیمت نهایی مظنه به ریال است و QG نیز قیمت مظنه به دلار خواهد بود. از طرف دیگر باید بدانید که عبارت NE در واقع نرخ دلار به ریال را برای شما تعیین کرده و A نیز نشان‌دهنده عیار طلا خواهد بود. فراموش نکنید که میزان A در واقع عددی بین 0 تا 24 خواهد بود. در نهایت H نیز نشان‌دهنده هزینه‌های جانبی است که روی مظنه تاثیرگذار هستند و این هزینه‌ها نیز به ریال محاسبه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: طلای آب شده از کجا بخریم ؟

چگونه مظنه طلا را به گرم طلا تبدیل کنیم؟

وقتی که قصد دارید در بازار طلا فعالیت داشته باشید یکی از نیازهایی که خواهید داشت این است که بتوانید مظنه طلا را به گرم تبدیل کنید یا این‌که برعکس این کار را انجام دهید. در چنین شرایطی نیز شما می‌توانید از یک فرمول معروف استفاده کنید که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. این فرمول برای تبدیل مظنه به گرم به شکل زیر است:

G=M۴.۶۸A۲۴

در اینجا باید دقت داشته باشید که G در واقع وزن طلا به گرم است و M نیز وزن طلا به مظنه خواهد بود. در ادامه باید بدانید که A نیز نشان‌دهنده عیار طلا خواهد بود که همانطور که گفتیم عددی بین 0 تا 24 را به آن اختصاص خواهیم داد.

چگونه مظنه طلا را به گرم طلا تبدیل کنیم؟

جمع بندی

اکثر افرادی که در بازار طلا فعالیت کرده‌ یا اقدام به خرید و فروش طلا کرده‌اند احتمالا با عبارت مظنه طلا مواجه شده و این سوال برایشان به وجود آمده که مظنه به چه معناست و چه تفاوتی با گرم دارد؟ به طور کلی مظنه یک معیار مهم دیگر برای اندازه‌گیری طلا به شمار می‌آید که عیار طلا نیز در آن دخیل است. آشنایی با تفاوتی که بین این دو وجود دارد به افرادی که قصد ورود به بازار طلا را دارند کمک می‌کند تا بتوانند به شکل دقیق‌تری صحبت کرده و اطلاعات ارائه شده توسط طلافروشان را پردازش کنند.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری درباره مسئله مظنه در بازار طلا دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط مجموعه ما در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

مظنه طلا چه مفهومی دارد؟

مظنه در واقع مفهومی است که وقتی به کار می‌رود که شما قصد داشته باشید بگویید یک مثقال طلای 17 عیار چقدر است؟ در واقع مظنه یک معیار بسیار مهم برای اندازه‌گیری طلا است که عیار طلایی که درباره آن صحبت می‌کنید نیز در این معیار تاثیرگذار خواهد بود.

مظنه جهانی طلا چیست؟

تعریف جهانی مظنه در واقع مقدار طلایی است که در یک مثقال طلا وجود دارد. طلا با عیارهای مختلفی در دسترس است و به همین علت نیز در یک مثقال طلا بر اساس عیار آن میزان طلای متفاوتی وجود دارد که مظنه این موضوع را نشان می‌دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید