صفحه اصلی > دانستنی های طلا : انگ طلا چیست؟

انگ طلا چیست؟

انگ طلا چیست؟
5
(1)

بسیاری از شما احتمالا گذرتان به طلا فروشی افتاده است و اصطلاح انگ طلا را شنیده‌اید و اغلب با سوالاتی نظیر انگ طلا چیست؟ عیار‌سنجی و ری گیری طلا چیست؟ و مشخصات انگ طلای آب شده، مواجه شده‌اید.

انگ طلا یکی از پرکاربردترین اصطلاحات صنعت طلا و طلاسازی است و هنگام خرید طلا، حتما باید مفهوم انگ طلا را بدانیم تا خریدی مطمئن داشته باشیم. برای هر شخصی که با طلا سروکار دارد، لازم و ضروری است که اطلاعاتی در مورد اصطلاحات پرکاربرد و رایج در خرید و فروش طلا را بداند تا بتواند با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید و یا فروش مصنوعات طلای خود، اقدام کند.

اصطلاحاتی مانند طلای آب شده، شمش طلا، انگ طلا و آشنایی با کدهای مربوط به آن، مشخصات انگ طلای آب شده، روش‌های استعلام انواع کدهای مصنوعات طلا و عیارسنجی و ری‌گیری؛ که از پرکاربردترین این اصطلاحات می‌باشند.

در این مقاله، ما بصورت اختصاصی به توضیحات جامعی در مورد اصطلاح انگ طلا و همچنین مشخصات انگ طلای آب شده، خواهیم پرداخت. بطورکلی انگ طلا، اصالت و خلوص طلا را مشخص می‌کند و برای اینکه درک بهتری از انگ طلا و نحوه تشخیص کد‌های انگ طلا و همچنین مشخصات انگ طلای آب شده داشته باشید؛ در ادامه مقاله، بطور کامل این موضوع را برای شما موشکافی می‌کنیم تا هنگام خرید طلا، دقت بیش‌تری داشته باشید. پس تا پایان، همراه ما باشید.

انگ طلا چیست؟

انگ طلا یا (purity)، درصد و میزان خلوص طلا را نشان می‌دهد. میزان خلوص طلا را با عیار آن مشخص می‌کنند که عیار طلا بصورت درصدی است. کد انگ طلا با حرف K مشخص می‌شود که حرف K یا karat همان عیار طلا را نشان می‌دهد و با عیارسنجی و ری‌گیری به دست می‌آید. برای مثال وقتی می‌گوییم که این قطعه طلا، 24 عیار است؛ یعنی طلای خالص است و انگ طلا یا همان کد روی طلای 24 عیار، به صورت K24 بر روی قطعه طلا حک می‌شود.

در مورد طلای 18 عیار که دارای 75 درصد طلای خالص است و الباقی آن را فلزات آلیاژی دیگری مانند مس یا نقره تشکیل می‌دهد، انگ طلای 18 عیار با کد K18 مشخص می‌شود که بطور کلی، انگ طلا یا میزان خلوص طلا در بیشتر مصنوعات طلا در ایران، 18 عیار است.

مطلب پیشنهادی: بررسی قیمت طلای 18 عیار امروز

قابل ذکر است که هنگام خرید طلای آب شده یا طلای زینتی، حتما به انگ طلا یا کد روی طلا دقت کنید. اکثر طلاسازها برای تعیین عیار طلا یا زدن کد انگ طلا روی طلای آب شده یا طلای زینتی، ابتدا آن را ری‌گیری می‌کنند. ری‌گیری، مرحله قبلی تعیین عیار طلا یا کد انگ طلاست. توجه داشته باشید که انگ طلای آب شده نیز، اغلب بصورت واضحی بر روی شمش‌های گرمی هک شده است و شما هنگام خرید طلای آب شده بصورت واضحی روی هر شمش، انگ طلا را می‌بینید.

زمانیکه یک قطعه از طلا انگ می‌خورد، مشخصات کارگاه سازنده و کد طلا روی آن حک می‌شود تا دارنده یا فروشنده آن، بتواند به راحتی مشخصات قطعه طلای خود را استعلام کند. در مورد طلای آب شده نیز، برای اطلاع از اصالت آن، بایستی مشخصات انگ طلای آب شده را از مبادی قانونی آن استعلام کرد.

مطلب پیشنهادی: روش های عیارسنجی طلا کدام است؟

نکته:

علاوه بر انگ طلا در ایران، بر روی طلا دو عدد ثبت می‌شود؛ یکی عیار طلا و یکی کد محل ساخته شدن قطعه طلا و جواهر است. شهرهای مختلف، کدهای متفاوتی دارند؛ برای مثال: طلایی که در تهران ساخته شده است با حرف T مشخص می‌شود. در کنار این حرف، یک شماره قرار می‌گیرد که شماره تولیدی طلا است. برای مثال T422 به معنای این است که کارگاه تولیدی طلا و جواهری در شهر تهران با کد 422، این قطعه طلا را ساخته است؛ که یکی از راه‌های تشخیص طلای ایرانی از طلای خارجی، همین کدها هستند.

در نظر داشته باشید که در حال حاضر راحت‌ترین راه تشخیص طلای ایرانی از طلای خارجی، کدهای درج شده بر روی محصولات ایرانی است.

انگ طلا چیست؟

مشخصات انگ طلای آب شده چیست؟

برخی از افرادی که در صدد خرید و فروش طلای آب شده هستند، به اشتباه تصور می‌کنند که انگ طلا همان عددی از عیار طلای آب شده است که با عبارت k نشان داده می‌شود. برای همین شما باید در مورد مشخصات انگ طلای آب شده، آگاهی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

بطور کلی، انگ طلای آب شده شامل کدی با 4 تا 6 عدد است که در تهران، این کد ۴ رقمی و در شهرستان‌ها به صورت 6 رقمی است. علاوه بر درج شدن مشخصات انگ طلای آب شده، نام مرکز ری‌گیری نیز بر روی طلای آب شده کوبیده می‌شود. توجه داشته باشید که روی بیشتر قطعات طلای آب شده، انگ آن حک شده است؛ اگر آن را پیدا نکردید به سراغ فاکتور طلای خود بروید. معمولا در فاکتور و جلوی نام قطعه طلا، شماره انگ آن را هم یادداشت می‌کنند.

انواع کد انگ طلا

کدهای انگ طلا، حاوی اطلاعات مختلفی هستند که به نوعی شناسنامه مصنوعات طلا محسوب می‌شوند که انواع کد انگ طلا به شرح زیر است:

عیار طلا

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کد حک شده روی طلا، کد مربوط به عیار است. عیار طلا که به صورت دقیق در آزمایشگاه‌های ری‌گیری طلا انجام می‌شود، میزان درصد خلوص طلا را مشخص می‌کند. به خاطر اینکه طلا فلزی نرم و شکننده است؛ برای چکش‌خواری بهتر، آن را با دیگر فلزات ترکیب کرده و پس از تولید آلیاژ طلا، انواع مصنوعات و زیورآلات را با آن می‌سازند که هرچقدر عیار بالاتر باشد به این معنی است که در آن قطعه، میزان طلای بیشتری به کار رفته است.

معمولا برای نشان دادن عیار طلا، از دو نوع عدد استفاده می‌شود. در روش اول، از حرف انگلیسی K استفاده می‌شود. برای مثال اگر روی یک قطعه طلا کد 18K حک شده باشد، یعنی این طلا 18 عیار است. در روش دیگر عیارسنجی، برای درج عیار طلا از یک عدد سه رقمی بدون هیچگونه حرف یا عبارتی استفاده می‌شود که این عدد نشان دهنده درصد خلوص طلا است. برای مثال: طلای 24 عیار، خلوص 99.9 درصدی دارد که با عدد 999 مشخص می‌شود. یک قطعه طلای 18 عیار، دارای 75 درصد طلا است که با عدد 750 نشان داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: قیمت طلای 24 عیار امروز چند است؟

محل ساخت طلا

از دیگر کدهای طلا، می‌توان کد محل ساخت را نام برد. این کد، نشان‌ می‌دهد که طلای مورد نظر در کدام شهر ایران و در کدام واحد تولیدی، ساخته شده است. با استفاده از این کد که ترکیبی از یک حرف انگلیسی و یک عدد است، می‌توان به ساده‌گی طلای ساخت ایران را از طلای خارجی تشخیص داد. حروف انگلیسی، نشان دهنده نام شهر و عدد درج شده، شماره واحد تولیدی طلا را نشان می دهد. برای مثال اگر روی یک قطعه طلا، کد T412 حک شده باشد، یعنی این قطعه طلا در شهر تهران و در واحد تولیدی شماره 412 ساخته شده است.

برای شهر مشهد حرف M و برای شهر اصفهان حرف E در نظر گرفته شده است. این حروف، ابتدای نام شهرها به زبان انگلیسی را نشان می‌دهند. 

رنگ طلا

برای تعیین رنگ طلا از کدی که شامل یک حرف انگلیسی است استفاده می‌شود. برای طلای زرد از حرف Y، طلای سفید حرف W و برای طلای صورتی حرف P درج می‌شود.

روش ساخت طلا

ممکن است که بر روی برخی از انواع مصنوعات و قطعات طلا، کد دیگری وجود داشته باشد. این کد، حاوی اطلاعاتی درباره روش ساخت طلا است. همانطور که می‌دانید مصنوعات و زیورآلات طلا، به اشکال مختلف و در قالب طلای خالص، روکش شده با طلا، پر شده با طلا و یا آبکاری شده با طلا تولید می‌شوند که مهم‌ترین این کدها عبارتند از:

  • کد GP که مخفف Gold Plated، به معنای روکش طلا می‌باشد. قطعات و زیورآلاتی که این کد روی آنها درج شده است، از جنس سایر فلزات هستند که دارای روکشی از طلا می‌باشند.
  • کد HGP مخفف Heavy Gold Plated است و برای مصنوعاتی با روکش طلای بیشتر به کار می‌رود. برخی از زیورآلات و مصنوعات، با درصد طلای بیشتری روکش می‌شوندکه از این کد برای آن‌ها استفاده می‌شود.
  • کد GF که از این کد برای قطعاتی استفاده می‌شود که با طلا پر شده‌اند و مخفف عبارت Gold Filled می‌باشد.
  • کد GE که این کد روی قطعات طلا به این معنی است که این قطعه، با طلا آبکاری شده است. 

انگ طلا چه کاربردی دارد؟

انگ طلا چه کاربردی دارد؟

سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است که: انگ طلا چه کاربردی دارد؟ و چه لزومی دارد که از ری‌گیری طلا استفاده شود؟ باید بدانید که خرید و فروش طلای آب شده‌ای که عیار آن مشخص نشده باشد، می‌تواند مشکل‌ آفرین باشد و موجب ضرر و زیان هنگفتی شود؛ به همین دلیل، بهتر است بر روی طلای آب شده، انگ زده شده باشد و مشخصات انگ طلای آب شده را داشته باشد تا خرید و فروش آن با اطمینان بیشتری انجام شود.

با استفاده از انگ طلا، می‌توان خلوص و ارزش واقعی قطعه طلا را مشخص کرد. هرچه عیار طلا بالاتر باشد، قیمت بیشتری نیز دارد.

از طرف دیگر، تعیین عیار طلا توسط سایر روش‌ها مانند سنگ محک، دقت کافی را ندارد و تنها روش قابل اعتماد، آزمایشگاه‌های معتبر ری‌ گیری طلا هستند که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات فعالیت می‌کنند.

انگ طلا چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین انگ طلا معمولا در آزمایشگاه‌های استانداردی که برای ری‌گیری و تعیین انگ یا خلوص طلا وجود دارد، طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

  • نمونه کوبی

در این مرحله، طلا را به آزمایشگاه برده و آن را خرد می‌کنند؛ طوریکه به پودر تبدیل ‌شود. مرحله نمونه‌کوبی، طلا را به یک نمونه همگن تبدیل خواهد کرد.

  • ذوب اولیه

طلای پودر شده را در آزمایشگاه با سرب، سدیم کربنات و بوراکس مخلوط می‌کنند. این مخلوط، درکوره‌های اختصاصی؛ زیر فشار ذوب اولیه قرار دارد تا کاملاً ترکیب شود. پس از ذوب، مواد مذاب را در قالب‌های چدنی می‌ریزند و آن را به شکل دیسک یا میله درمی‌آورند.

  • کوپلاسیون

طلای سرد شده را در ظروف کاپولاسیون قرار داده تا ناخالصی از آن جدا گردد. این ظرف‌ها هنگام گرم شدن، سرب و سایر فلزات را به خود جذب می‌کنند که باعث می‌شود تا طلای مذاب خالص‌تر شود.

  • انگ زدن

پس از تکمیل فرآیند پالایش، خلوص طلا که به عیارسنجی یا ری‌ گیری طلا معروف است را از طریق تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، تعیین می‌کنند.

  • بازرسی نهایی

طلای شکل گرفته، دوباره بازرسی می‌شود تا استانداردهای کیفی آن زیر ذره‌بین قرار گیرد. آزمایشگاه‌ها در این مرحله میزان عیار طلا و ظاهر کلی آن را بررسی می‌کنند.

استعلام انگ طلا

استعلام انگ طلا

استعلام انگ طلا، به معنای وارد کردن کدهای 4 رقمی یا 6 رقمی در سامانه‌هایی است که اطلاعات طلای آب شده را به شما نشان می‌دهد. زمانی که شما کد انگ را وارد سامانه استعلام انگ طلا می‌کنید؛ اطلاعاتی مثل نوع طلا، عیار طلا، محل تولید و سریال قطعه طلا برای شما به نمایش درمی‌آید. امکان استعلام انگ طلا از آزمایشگاهی که کد انگ را حک کرده است، برای شما فراهم است و همچنین سایت  reygiri.com، بدین منظور درنظر گرفته شده است.

با وارد کردن کد انگ طلا که بر روی قطعه طلا حک شده است، می‌توان به اطلاعات دقیقی مثل: تاریخ ری‌گیری در آزمایشگاه، میزان عیار آن و همچنین مرکزی که عیارسنجی در آن صورت گرفته است، دست پیدا کرد. این کد، شبیه شناسنامه طلای آب شده می‌باشد که نشان‌دهنده اعتبار و اصالت آن است.

علاوه بر این، برای استعلام عیار طلا از آزمایشگاه‌های سراسر کشور، می‌توانید با جستجو در اینترنت، شماره تماس آزمایشگاه مربوطه را یافته و از اصالت طلای خود، مطمئن شوید.

استعلام انگ طلای آب شده

برای استعلام کد طلای آب شده، از کد رهگیری که معمولا بر روی هر قطعه طلا حک شده است می‌توان استفاده کرد. این کد، معمولاً شامل 6 رقم برای تهران و 4 رقم برای شهرستان‌ها است. برای بررسی اصالت استعلام کد طلای آب شده، همچنین می‌توانید به وب‌سایت reygiri.com مراجعه کنید و پس از وارد کردن کد مورد نظر، اطلاعات مربوط به شناسنامه آن قطعه طلا را دریافت نمایید. همچنین، می‌توانید با تماس با اتحادیه طلای شهر سکونت خود، از راهنمایی و پشتیبانی آن‌ها نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: طلای آب شده از کجا بخریم ؟

استعلام انگ طلای آب شده

آنچه در مقاله انگ طلا خواندید:

در این مطلب، تعریف انگ طلا و کاربرد‌های آن را به همراه یکدیگر بررسی کرده و نحوه انجام این کار را شرح دادیم. انگ طلا، ارزش و عیار و قیمت طلای شما را نشان می‌دهد؛ پس هنگام خرید طلا باید به آن بسیار دقت کرده و بررسی کنید که حتما روی طلا حک‌ شده باشد.

در صنعت طلاسازی، طلای خالص، 24 عیار است که به علت نرم بودن زیاد طلا خالص؛ آن را با فلزات دیگری مثل مس، ترکیب می‌کنند و طلا را به صورت آلیاژ در می‌آورند که عیار طلا از نسبت درصد طلای خالص و این آلیاژها به دست می‌آید. طلافروش‌ها، اغلب طلای کهنه و فرسوده را خریداری، ذوب و سپس آن‌ها را بصورت قطعات آب‌شده درمی‌آورند.

وقتی که طلاهای متفرقه ذوب می‌شوند، دیگر عیار آن‌ها بطور دقیق معلوم نیست و به این راحتی‌ها هم قابل حدس زدن و تشخیص نیست. در این مواقع، قطعه طلای آب‌شده به آزمایشگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که به آن ری ‌گیری می‌گویند.

انگ طلا چند رقمی است؟

کد انگ طلا، شماره‌ای 4 یا 6 رقمی است؛ معمولا انگ طلای شهرستان، شماره‌های 4 رقمی دارد و طلاهایی که در تهران انگ می‌خورند، کد رهگیری 6 رقمی دارند.

انگ طلا آبشده چیست؟

انگ طلا آبشده کدهایی است که در آزمایشگاه‌های ری ‌گیری طلا، هنگام قالب‌گیری طلای آب شده بر روی آن حک می‌شود. این کد، مثل شناسنامه طلای آبشده عمل می‌کند و با استعلام انگ آن در سامانه‌های ری ‌گیری، می‌توان مشخصات قطعه طلا را مشاهده کرد. به بیان دیگر می‌توان گفت انگ طلا، کد رهگیری طلای آبشده و شناسنامه آن است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید