صفحه اصلی > دانستنی های طلا : راهنمای مراقبت و نگهداری از طلا و جواهرات

راهنمای مراقبت و نگهداری از طلا و جواهرات

راهنمای نگهداری از طلا
5
(1)

راهنمای نگهداری از طلا، به شما کمک می‌کند تا بتوانید کیفیت اولیه طلا را حفظ کرده و باعث زیباتر دیده شدن و درخشندگی بیشتر طلای خود شوید. از طرف دیگر، مراقبت از طلا به شما کمک می‌کند تا بتوانید طول عمر طلاهای خود را نیز بیشتر کنید. برای این‌که بتوانید به شکلی درست از طلای خود مراقبت کنید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. نکته اول این است که حتما سعی کنید به طور مرتب با ترکیب مایع ظرفشویی و آب، طلاهای خود را شستشو دهید. در قدم بعدی برای تمیز کردن آنها سعی کنید حتما از یک پارچه نرم و مخصوص، استفاده کنید تا در حین تمیز کردن آسیبی به طلاها و جواهرات شما وارد نشود. 

جدا نگه داشتن جواهرات و طلا از یکدیگر و همین‌طور دور نگه داشتن آنها از نور مستقیم خورشید و رطوبت نیز از دیگر راهکارهای بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید، از آسیب رسیدن به طلای خود جلوگیری کنید. وقتی که قصد دارید وارد آب استخر یا دریا شوید حتما باید طلا و جواهرات خود را از دست خارج کنید و از طرف دیگر، وقتی که قصد پوشیدن لباس و آماده شدن برای بیرون رفتن را دارید، بهترین راه این است که ابتدا لباس‌های خود را بپوشید و سپس طلا و جواهرات را استفاده کنید.

در ادامه این مطلب از زرافزا، پلتفرم خرید و فروش طلا به صورت آنلاین، قصد داریم کمی بیشتر درباره راهکارهای اصولی و استاندارد، برای مراقبت از طلا و جواهرات صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره مراقبت درست از طلاها به شما ارائه دهیم. 

چرا مراقبت و نگهداری از طلا مهم است؟

مطالعه راهنمای نگهداری از طلا، به شما کمک می‌کند تا بتوانید طلای خود را زیباتر و سالم‌تر نگهداری کنید. از جمله مزایای مهم مراقبت از طلا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • با رعایت‌کردن اصول مراقبت از طلا، می‌توانید طول عمر طلاهای خود را افزایش دهید. 
  • این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید درخشندگی طلاهای خود را افزایش داده و آنها را مانند روز اول نگه دارید. 
  • نگهداری از طلا، می‌تواند به طور مستقیم روی حفظ کیفیت اولیه طلا نیز تاثیرگذار باشد. 
  • در نهایت رعایت‌کردن اصول نگهداری بعد از خرید طلای بدون اجرت می‌تواند باعث رفع آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی طلا شود. 

چرا مراقبت از طلا مهم است؟

راهکارهای اصلی برای مراقبت از طلا

برای مراقبت اصولی و درست از طلا، شما می‌توانید از راهکارهای استانداردی استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شوند: 

شستشوی طلا  

شستشوی طلا یکی از راهکارهای اساسی است که برای نگهداری از طلا به شیوه درست و اصولی وجود دارد. برای این‌که بتوانید طلای خود را بشویید، بهترین راه این است که از ترکیب ملایم مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید چربی‌هایی که روی طلا جمع شده‌اند را تمیز کنید. دقت داشته باشید که استفاده از آمونیاک غلیظ برای شستشو دادن طلا، می‌تواند باعث فرسوده شدن آن شود. پس بهتر است از آمونیاک به هیچ وجه برای شستشو استفاده نکنید.

طلا و جواهرات را به‌صورت جدا از هم نگهداری کنید.

برای ساخت انواع جواهرات از سنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که هریک از آنها دارای درجه سختی مخصوص به خود هستند. وقتی که طلا و جواهرات را در معرض یکدیگر قرار می‌دهید، ممکن است سنگ‌های جواهرات آسیب‌های جدی را به طلای شما وارد کرده و باعث خوردگی یا ساییدگی آنها شوند. به همین علت، بهترین راه برای مراقبت از طلای شما این است که سعی کنید آنها را به‌صورت مجزا از جواهرات خود نگهداری کنید. به این ترتیب، می‌توانید طول عمر طلای خود را افزایش دهید. 

جواهرات خود را در معرض نور و رطوبت قرار ندهید.

قرار گرفتن طلا و جواهرات در معرض نور مستقیم، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آنها شود. وقتی که نور مستقیم به جواهرات و طلای شما می‌تابد، گرمای آن باعث می‌شود تا هم رنگ جواهرات شما تغییر کرده و هم در طول زمان کیفیت خود را از دست دهند. علاوه بر این، رطوبت نیز می‌تواند عامل بسیار مهم دیگری باشد که به طور مستقیم، روی طول عمر طلای شما تاثیر می‌گذارد. وقتی که طلا در معرض رطوبت قرار می‌گیرد، دچار خوردگی شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. 

پس در راهنمای نگهداری از طلا، حتما باید توجه کنید که طلا و جواهرات خود را به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. با این کار، هم می‌توانید زیبایی آنها را حفظ کرده و هم به حفظ سلامت و کیفیت طلای خود کمک کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟

راهکارهای اصلی برای مراقبت از طلا

نگهداری از طلا در کیسه‌های نخی

برای این‌که بتوانید به شکلی اصولی و درست از طلای خود نگهداری کنید، بهترین راه این است که آنها را درون کیسه‌های نخی قرار داده و سپس آن را درون جعبه طلای خود قرار دهید. قراردادن طلا درون کیسه‌های نخی، باعث می‌شود تا گرد و غبار روی آن‌ها نشیند و علاوه بر این، جریان هوا نیز به‌خوبی درون آنها گردش پیدا کند. همین موضوع نیز از ایجاد رطوبت و از دست رفتن کیفیت طلای شما جلوگیری می‌کند. 

طلا و جواهرات را در آخرین مرحله از لباس پوشیدن استفاده کنید.

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد در زمان استفاده از طلا و جواهرات مرتکب می‌شوند، این است که ابتدا طلا و جواهرات خود را استفاده کرده و سپس شروع به پوشیدن لباس‌های خود می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است حتی بعد از استفاده کردن از طلا و جواهرات به بدن خود عطر یا ادکلن بزنند. دقت داشته باشید که این کار می‌تواند به طور مستقیم، روی طول عمر طلای شما تاثیرگذار بوده و باعث خوردگی در آن شود. پس بهترین راه برای مراقبت از طلا، این خواهد بود که در آخرین مرحله از فرایند لباس پوشیدن و آماده شدن، از طلا و جواهرات خود استفاده کنید. 

طلاها را از مواد شیمیایی دور نگه دارید.

خوردگی در اثر مواد شیمیایی، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که احتمالا برای طلا و جواهرات شما به وجود می‌آید. وقتی که آنها را در معرض مواد شیمیایی قرار می‌دهید باعث می شوید تا هم رنگ آنها از بین برود و طلای شما نیز کیفیت خود را از دست دهد. به همین علت، برای نگهداری از طلای خود، بهترین راه این است که آنها را دور از مواد شیمیایی نگه دارید. برای مثال، از قرار دادن طلاهای خود در کنار انواع صابون، پاک‌کننده‌های آرایشی، روغن آشپزی و … خودداری کنید. 

زیور آلات را با دستمال مخصوص پاک کنید.

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در زمان استفاده از زیورآلات و طلای خود باید به آن توجه داشته باشید، این است که سعی کنید از دستمال مخصوص برای تمیز کردن زیورآلات خود استفاده کنید. استفاده از یک دستمال نرم برای تمیز کردن آنها، از خراش افتادن روی طلاها یا کدر شدن آنها به میزان زیادی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، هر چه پارچه استفاده شده برای تمیزکردن این طلاها نرم باشد، احتمال شکستن یا آسیب رسیدن به طلاها نیز کاهش پیدا می‌کند. 

با طلا به استخر یا دریا نروید.

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد انجام می‌دهند این است که به همراه طلا و جواهر خود وارد آب دریا یا استخر می‌شوند. انجام این کار، می‌تواند آسیب‌های جدی را به طلای شما وارد کند. آب استخر دارای مقادیر زیادی کلر است که وقتی به طلا و جواهرات شما می‌رسد باعث خوردگی در آن شده و در نتیجه طلا و جواهر شما کیفیت خود را از دست خواهد داد. به همین علت، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است قبل از وارد شدن به آب، حتما طلا و جواهرات خود را در بیاورید.

راهکارهای اصلی برای مراقبت از طلا

از کارشناس طلا و جواهر کمک بگیرید.

در راهنمای نگهداری از طلا، باید به یک نکته بسیار مهم دقت نیز دقت داشته باشید و آن این است که حتما سعی کنید از یک کارشناس طلا و جواهر کمک بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید انتظار داشته باشید که بهترین راهکارها را برای مراقبت اصولی از طلای خود دریافت کنید. 

جمع بندی مقاله نگهداری از طلا

طلا بهترین راه سرمایه گذاری با پول کم شناخته می شود و نگهداری از طلا و جواهرات به صورت درست و اصولی به شما کمک می‌کند تا بتوانید طول عمر آنها را افزایش داده و از کدر شدن طلا و جواهرات خود جلوگیری کنید. برای این‌که بتوانید به شکلی درست و اصولی اقدام به مراقبت از طلای خود کنید، بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که سعی کنید از قراردادن آنها در کنار مواد شیمیایی خودداری کرده و به همراه طلا و جواهرات خود وارد آب نشوید. از طرف دیگر، تمیزکردن مرتب و دوره‌ای این طلا و جواهرات نیز به شما کمک می‌کند تا انتظار کیفیت بیشتری از آنها داشته باشید. 

چطور طلا را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن درست و اصولی طلا در اولین قدم باید سعی کنید از ترکیب مایع ظرفشویی ملایم و آب برای شستشوی آن استفاده کنید. در قدم بعدی توجه داشته باشید که نباید از ترکیبات آمونیاک برای شستشو و تمیز کردن طلای خود استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید نیز این است که حتما از یک دستمال نرم و مخصوص، برای تمیز کردن طلا استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید