در طول تاریخ، سرمایه گذاری طلای آب شده بسیار محبوب و پرطرفدار بوده است و در حال حاضر نیز بالغ بر 80% معاملات بازار طلا به خرید طلای آب شده اختصاص دارد. اما اینکه چرا عموم مردم طلای آب شده برای سرمایه گذاری را انتخاب می‌کنند، موضوعی است که در ادامه این مقاله از زرافزا زیر به آن می‌پردازیم.

در گذشته خرید و فروش طلای آب شده برای سرمایه گذاری، تنها بین زرگران و طلاسازان رواج داشت و فقط در بازار تخصصی طلا مورد استفاده بود؛ اما امروزه خرید و سرمایه گذاری طلای آب شده بین افراد عادی و عموم مردم نیز بسیار مرسوم شده است و در واقع به یکی از روش‌های امن و مطلوب برای حفاظت از دارایی در برابر تورم تبدیل شده است. در ادامه درباره طلای آب شده برای سرمایه گذاری و مزایا و معایب سرمایه گذاری طلای آب شده شرح خواهیم داد.

طلای آب شده برای سرمایه گذاری

منظور از طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده در واقع یکی از اشکال طلا می‌باشد که در نتیجه ذوب و قالب‌گیری مجدد طلاهای مختلف مانند طلای دست دوم یا طلاهای کهنه و شکسته، ساخته می‌شود. به عبارتی طلای آب شده یکی از انواع بهترین طلا برای سرمایه گذاری محسوب می شود و اغلب مردم تصور می‌کنند، عیار طلای آب شده 18 است؛ در حالیکه عیار طلاهای آب شده که معتبر هستند بالای 730 است.

چرا طلای آب شده برای سرمایه گذاری خوب است؟

خرید طلای آب شده برای سرمایه ‌گذاری یک گزینه امن و ایده‌آل است زیرا:

  • نقدینگی بسیار بالایی دارد و به آسانی قابل تبدیل به پول نقد است.
  • ارزش آن با گذشت زمان افزایش یافته و ریسک کم شدن این ارزش بسیار کم است.
  • این نوع طلا در مقابل تورم بسیار مقاوم است و قیمت آن بالا می‌رود.
  • خرید و سرمایه گذاری طلای آب شده بسیار راحت است.
  • به این نوع طلا اجرت ساخت و مالیات تعلق نمی‌گیرد.
  • زمان خرید و فروش عیار آن ثابت بوده و از ارزش آن کم نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: خرید طلای خام برای سرمایه گذاری

نکات مهم سرمایه گذاری روی طلای آب شده

نکات مهم در سرمایه گذاری روی طلای آب شده

برای سرمایه گذاری طلای آب شده و خرید آن باید به یکسری نکات دقت کنید:

  • خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری را صرفا از مکان‌های معتبر که طلای آب شده آن‌ها عیار و کیفیت مشخصی دارد انجام دهید.
  • قبل از سرمایه گذاری طلای آب شده، طلا را به افراد حرفه‌ای و کارشناسان این حوزه نشان دهید تا خالص بودن آن را تضمین کنند.
  • موقع خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری به کد حک شده (انگ) روی آن دقت کنید.
  • لازم به ذکر است که طلای آب شده را در قالب‌های مخصوصی به نام ریژه می‌ریزند که این قالب‌ها دارای مشخصات کارگاهی هستند که طلا در آن جا ذوب شده است؛ لذا این مشخصات نشانگر اعتبار طلای آب شده است.
  • طلای آب شده برای سرمایه گذاری، بدون داشتن فاکتور، انگ و شناسنامه معتبر نیست.
  • اگر قصد سرمایه گذاری طلای آب شده و خرید از سامانه‌های مربوط به این کار را دارید، وبسایتی مطمئن و مجوز‌های لازم را انتخاب کنید تا کارمزد طلای آب شده در آن کم و قیمت طلا با نرخ اتحادیه هماهنگ باشد.

طلای آب شده از کجا بخریم که مطمئن باشد؟

نوسانات قیمت طلا و تاثیر آن بر شرایط اقتصادی کشور، افراد بسیاری را به سرمایه گذاری طلای آب شده ترغیب کرده است. اما برای این منظور و نیز جلوگیری از بروز هر گونه ضرر و کلاهبرداری باید بدانیم که  طلای آب شده از کجا بخریم؟

برخی از فروشندگان با هدف کسب سود بیشتر، در فروش آنلاین فلراتی مانند مس یا برنج را با طلای آب شده ترکیب می‌کنند که تشخیص آن برای افراد عادی ممکن نیست. لذا انتخاب محلی معتبر برای خرید و سرمایه گذاری طلای آب شده بسیار مهم است.

طلافروشان روزانه مقدار زیادی طلای شکسته یا دست دوم و قدیمی را از مشتریان خریداری کرده و به دنبال وارد کردن دوباره این طلا به چرخه بازار آن را ذوب می‌کنند و بخشی از آن برای تولید طلای جدید استفاده می‌شود.

بخشی نیز به صورت قالب‌های طلای آب شده به فروش می‌رسد که برای خرید و سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است، زیرا این طلا مالیات، اجرت و کارمزد ندارد و سود خوبی را نصیب خریدار خواهد کرد.

اما خرید و سرمایه گذاری طلای آب شده نیز باید با دقت و مشورت افراد متخصص در این کار انجام شود تا طلای تقلبی را به جای طلای اصل خریداری نکنیم. پس حتما برای این منظور از مراکز دارای مجوز و معتبر خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری را انجام دهید تا سود خوبی به مرور زمان کسب کنید.

طلای آب شده یا شمش طلا

طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟

بسیاری از کسانی که قصد سرمایه گذاری در حوزه طلا را دارند، با این چالش مواجه‌اند که طلای آب شده برای سرمایه گذاری بهتر است یا شمش طلا؟ در واقع این دو گزینه تفاوت‌های زیادی با هم دارند و هر کدام مزایا و معایب خود را خواهند داشت، در این میان هدف، بودجه و شرایط سرمایه‌گذار نیز در انتخاب یکی از این دو مورد، بسیار تاثیرگذار است.

اشاره کردیم که طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای کهنه و دست دوم ساخته می‌شود و عیار آن معمولا 18 است. قالب‌های طلای آب شده در کارگاه‌های مختلف با اشکال متنوعی ساخته می‌شوند و استاندارد خاصی برای آن وجود دارند.

اما ساخت شمش طلا پیرو یکسری استانداردهای بین المللی است و علاوه بر داشتن قالبی مشخص، عیار آن نیز 24 و نسبتا خالص است. از این رو شمش‌های طلا ارزش بیشتری از طلای آب شده دارند و به دلیل داشتن عیار بالای 990 یا 995 و خلوص بالا و نیز داشتن اجرت ساخت، گران‌تر از طلای آب شده هستند. با این همه خرید  بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری  بسیار معتبر است و ریسک زیادی ندارد. در مقابل طلای آب شده کارمزد و اجرت نداشته و از شمش ارزان‌تر است.

خرید شمش برای سرمایه گذاری کسانی که سرمایه اولیه بزرگی دارند، بسیار ایده‌آل است؛ اما افراد عادی که بودجه کمتری برای این کار دارند، سرمایه گذاری طلای آب شده را ترجیح می‌دهند، زیرا با هر مقدار مبلغ پولی قابل خریداری و نسبت به شمش بیشتر در دسترس است.

عیار و کارمزد طلای آب شده چقدر است؟

باید ذکر کرد که طلای آب شده عیار زیاد مشخصی ندارد و این مساله به نوع طلاهایی که برای ذوب شدن استفاده شده‌اند، بستگی دارد. از آنجایی که بیشتر طلاهای دست دوم و کهنه عیاری حدود 750 دارند، طلای آب شده نیز 18 عیار خواهد بود. این طلا در کارگاه انگ زده شده و عیار آن ثبت می‌شود.

اغلب طلافروشان طلای آب شده را طلای نوعی دست دوم می‌دانند و زمان خرید، قیمتی کمتر از عیار آن پیشنهاد می‌کنند. مزیت طلای آب شده برای سرمایه گذاری نسبت به طلای نو یا شمش این است که کارمزد و اجرت ساخت ندارد و خرید و فروش آن آسان و با حداقل سرمایه ممکن است.

مزایا ومعایب خرید طلای آب شده

مزایای خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری

خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری مزایای بسیاری دارد؛همانطور که اشاره شد، این طلا اجرت و مالیات ندارد لذا برای خرید و سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب است و هنگام فروش نیز به راحتی نقد شده و از قیمت آن کاسته نخواهد شد. در حالیکه برای خرید طلای نو یا شمش طلا، اجرت بسیاری باید پرداخت شود.

علاوه بر معاف بودن طلای آب شده از اجرت ساخت، کارمزد و مالیات، انعطاف‌پذیری آن نیز برای برخی افراد اهمیت دارد؛ زیرا می‌توان این نوع طلا را مطابق سلیقه شخصی تبدیل به زیورآلات مورد نظر کرد. چنانچه مدل طلای مورد نظرتان را در طلافروش‌ها پیدا نکنید با خرید طلای آب شده می‌توانید سفارش ساخت طلای مورد نظرتان را به طلاسازان بدهید.

در ضمن طلای آب شده در ابعاد و وزن‌های مختلف قابل خریداری است و اغلب برای برش راحت‌تر آن را به شکل مفتولی به فروش می‌رسانند.

معایب سرمایه گذاری طلای آب شده چیست؟

با وجود همه مزایای موجود برای سرمایه گذاری طلای آب شده، خرید این نوع طلا معایبی نیز خواهد داشت. متاسفانه وجود تقلب در طلای آب شده ممکن است و این مهمترین عیب طلای آب شده برای سرمایه گذاری است. بعلاوه کم بودن عیار طلای آب شده، وجود ناخالصی و فلزاتی مانند مس، نقره و… یا کلاهبرداری برخی فروشندگان همگی از معایب سرمایه گذاری طلای آب شده است. لذا کسانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، خرید طلای نو کم اجرت را ترجیح می‌دهند.

جمع بندی و سوالات رایج

سرمایه‌گذاری با خرید یکی از محصولات طلا همواره از محبوب‌ترین راه‌های حفظ ارزش دارایی در برابر تورم و تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی در همه جای دنیا بوده است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری است. زیرا این نوع طلا اجرت و مالیات نداشته و قیمت مناسبی نسبت به سایر محصولات طلا دارد اما سرمایه گذاری طلای آب شده بسیار باید با دقت انجام شود تا هنگام خرید طلای تقلبی به ما نفروشند و بجای سود، متضرر نشویم.

سرمایه‌ گذاری طلای آب شده ریسک کمتری دارد یا خرید طلای دست دوم؟

طلای آب شده به مراتب برای سرمایه‌گذاری بهتر از طلای دست دوم است زیرا اجرت و مالیات ندارد اما باید دقت کرد که طلای تقلبی نباشد.

طلای آب شده برای سرمایه گذاری بهتر است یا سکه؟

از نظر بازدهی سرمایه‌ گذاری روی سکه بهتر است اما سرمایه گذاری طلای آب شده نیز در صورتی که در خرید آن دقت شود، به دلیل نداشتن اجرت و مالیات بسیار پرسود است.

دیدگاهتان را بنویسید