صفحه اصلی > سکه طلا : سکه پارسیان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سکه پارسیان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سکه پارسیان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
5
(1)

در بازار طلا و سکه، جایگاه سکه پارسیان در بین انواع سکه‌های بانکی مانند فرزند آخر و کوچک خانواده است. این سکه دارای طلای ۱۸ عیار است و استقلال خاصی در وزن و شکل دارد و این تنوع، باعث افزایش محبوبیت سکه‌های پارسیان شده است. امروزه به دلیل افزایش قیمت قابل توجه انواع سکه بهار آزادی، افراد زیادی از خرید سکه پارسیان برای سرمایه‌گذاری یا هدیه دادن استفاده می‌کنند.

سکه پارسیان در اوزان مختلف در بازار به فروش می‌رسد، از این رو با بودجه‌های متفاوت می‌توان اقدام به خرید این سکه کرد. در ادامه مقاله زیر درباره سکه‌های پارسیان و تفاوت آن‌ها با سکه‌های بانکی شرح خواهیم داد. 

سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان در واقع سکه‌های طلا با عیار 18 یا 750 هستند که برخلاف سکه‌های بانکی مانند سکه تمام، نیم یا ربع‌ سکه، وزن ثابتی ندارد و از نظر ظاهر نیز دارای انواع مستطیلی، پنج‌ ضلعی یا شش ضلعی است. سکه‌های پارسیان در وزن‌های مختلف 50 سوت (50 میلی) تا 2 گرم (200 میلی) ضرب شده و در بازار به فروش می‌رسند.

سازنده این سکه‌ها بانک مرکزی نیست و در واقع شرکت‌هایی هستند که دارای مجوز پرس سکه می‌باشند. دلیل ضرب آن‌ها به شکل‌های مختلف هشت یا شش ضلعی و… رسمی نبودن آن‌هاست، در اصل سکه پارسیان، پلاکی با وزن و شکل خاص و دارای تضمین کارگاه سازنده است. مهم‌ترین ویژگی‌ سکه‌های پارسیان، داشتن اجرت کم و وزن پایین است. 

سکه پارسیان چند عیار است؟ 

عیار انواع سکه‌‌های پارسیان با سکه‌های بهار آزادی متفاوت است و مطابق با طلایی است که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود که عموما دارای عیار 750 یا همان عیار 18 هستند، گاهی نیز عیاری برابر با 995 یا 999 دارند. هنگام خرید توجه کنید عیار این نوع سکه حتما روی کارت آن درج شده باشد. منظور از سکه‌‌های پارسیان با عیار 18، یعنی خلوص طلای آن برابر با 75درصد است و در ترکیبی از طلا و 25 درصد فلزاتی مانند نقره و مس ساخته شده است. 

سکه پارسیان چه وزن هایی دارد؟ 

برخلاف سکه‌های بانکی، سکه پارسیان وزن ثابتی نداشته و وزن آن روی بسته بندی درج می‌شود. انواع وزن سکه‌های پارسیان شامل موارد زیر هستند:

  • 100 سوت
  • 200 سوت
  • 300 سوت
  • 400 سوت
  • 500 سوت
  • 600 سوت
  • 700 سوت
  • 800 سوت
  • 900 سوت
  • 1 گرمی
  • 1.5 گرمی
  • 2 گرمی

سکه پارسیان چه وزن هایی دارد؟ 

بهترین برند سکه پارسیان

همانطور که اشاره شد، سکه‌های پارسیان مانند سایر سکه‌های بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و تولید نمی‌شوندY بلکه ضرب آن توسط شرکت‌های مختلفی که دارای مجوز پرس سکه‌ هستند، انجام می‌شود. در حال حاضر بالغ بر 100 شرکت تولید‌کننده این نوع سکه در کشورمان وجود دارد که مهم‌ترین و معتبرترین آ‌ن‌ها شرکت ماربر، عادل، طلائیه و طلای لوکس هستند. 

محل ضرب سکه پارسیان 

در قسمت‌های قبل ذکر کردیم که ضرب سکه پارسیان در بانک مرکزی انجام نمی‌شود، بلکه یکسری شرکت‌های خصوصی با دریافت مجوزهای لازم اقدام به ضرب و عرضه سکه‌های پارسیان می‌کنند. 

تفاوت سکه پارسیان و سکه بانکی 

سکه پارسیان با سکه بانکی تفاوت‌هایی دارد که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهمترین تفاوت سکه‌ بانکی و سکه‌های پارسیان نحوه تولید و ضرب آن‌هاست. سکه بانکی توسط بانک مرکزی و پارسیان توسط شرکت‌ها و اشخاص دارای مجوز ضرب و عرضه می‌شوند.  
  • وزن این دو نوع سکه‌ نیز متفاوت است. از آنجایی که سکه‌های پارسیان با هدف افزایش قدرت خرید مردم با هر نوع بودجه تولید می‌شوند، دارای وزن‌های مختلفی هستند که اقشار مختلف بتوانند از عهده خرید آن برآیند. 
  • تفاوت دیگر در عیار سکه‌هاست. بدین صورت که عیار سکه‌های بانکی 22 یا 900 است، در حالیکه عیار سکه‌های پارسیان بسته به عیار طلای بکار رفته در ضرب آن است و اغلب دارای عیار 18 یا 750 است. 
  • در نهایت اینکه سکه بانکی و پارسیان از نظر شکل و ظاهر نیز متفاوت هستند. قبلا سکه‌های پارسیان به شکل دایره و شبیه سکه بانکی ضرب می‌شدند. اما در حال حاضر اغلب به صورت پنج ضلعی، بیضی، شش ضلعی یا مستطیل عرضه می‌شوند. 

فرق سکه یک گرمی پارسیان و سکه گرمی 

اشاره کردیم که سکه گرمی بوسیله بانک مرکزی تولید و عرضه می‌شوند اما سکه‌های یک گرمی پارسیان توسط شرکت‌هایی که موفق به دریافت مجوز صنفی تولید و عرضه آن شده‌اند، ضرب می‌شوند. عیار این دو نیز متفاوت است، عیار سکه گرمی 22 یا 900 و عیار سکه پارسیان 18 یا 750 است.

نکته مهم دیگر این است که سکه گرمی دارای حباب سکه است اما پارسیان حباب قیمتی ندارد.

فرق سکه یک گرمی پارسیان و سکه گرمی 

نحوه محاسبه قیمت سکه پارسیان

 محاسبه قیمت سکه‌های پارسیان بسیار راحت است زیرا وزن سکه روی بسته‌بندی آن درج شده است پس کافی است آن را در قیمت روز طلای 18 عیار ضرب کنید تا ارزش سکه مورد نظرتان را بدست آورید. 

نکات مهم در محاسبه قیمت سکه پارسیان 

در محاسبه قیمت سکه‌های پارسیان، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اجرت ساخت و بسته‌بندی سکه‌های پارسیان در مقایسه با از سایر مصنوعات طلا بسیار کمتر است. با این همه در زمان خرید سکه پارسیان مبلغی بابت ضرب و بسته‌ بندی آن از خریدار دریافت خواهد شد. 
  • اجرت ضرب و بسته‌بندی برای سکه‌های پارسیان با وزن کمتر، بیشتر است اما برای سکه‌های با وزن بالاتر، اغلب کمتر از 5 درصد ارزش آن‌هاست.
  • از آنجایی که سکه‌های‌ پارسیان به صورت غیر بانکی تولید و عرضه می‌شوند، هنگام خرید‌ به خریدار فاکتوری داده نمی‌شود.
  • در نظر داشته باشید که هزینه پرس و بسته‌بندی انواع سکه‌های پارسیان با توجه به وزن پایین آن‌ها زیاد نیست. 
  • سود طلافروش از فروش سکه‌های پارسیان، 7 درصد قیمت سکه است ولی بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده ممکن است تا 9 درصد نیز از خریدار دریافت شود.
  • بعضی از طلافروشی‌ها ممکن است مصنوعات طلا را به صورت طلای وارداتی ارائه ‌کنند، بنابراین قیمت سکه با وزن آن مطابقت نخواهد داشت. بهتر است خرید سکه‌های پارسیان را حتما از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. 

روش های تشخیص سکه پارسیان اصل از تقلبی 

همانطور که اشاره شد بانک مرکزی، ضرب و عرضه سکه‌های پارسیان را انجام نمی‌دهد لذا ممکن است سکه تقلبی پارسیان توسط برخی شرکت‌های بدون مجوز ضرب شوند. برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن سکه‌های پارسیان موارد زیر را در نظر بگیرید.

بررسی داشتن هولوگرام 

خرید انواع سکه های پارسیان را از مراکز فروش طلا معتبر انجام دهید و زمان خرید به نام تولید کننده، هولوگرام، عیار و وزن سکه که روی بسته‌بندی قرار دارند، توجه کنید. بسته‌بندی پارسیان اصل حتما هولوگرام دارد. 

بررسی رنگ سکه 

روش دیگر برای تشخیص سکه اصل پارسیان، توجه به رنگ آن است. سکه‌ای که رنگ آن بیش از حد زرد باشد یا در زمینه آن رنگ‌های قرمز یا سبز دیده شود، ممکن است تقلبی باشد. 

توجه به بسته‌بندی و پرس سکه 

توجه داشته باشید که سکه‌های پارسیان دارای چاپ پرس دو رو هستند لذا چنانچه تصویر چاپ شبیه کپی، بی کیفیت و یک طرفه باشد، احتمال اینکه سکه تقلبی باشد، وجود دارد. مشخصاتی شامل نام شرکت تولید کننده سکه، وزن و عیار آن باید روی بسته‌بندی آن درج شده باشد. 

روش های تشخیص سکه پارسیان اصل از تقلبی 

آنچه در مقاله سکه پارسیان خواندید:

در مقاله فوق با سکه پارسیان و شیوه ضرب آن آشنا شدیم. با توجه به اینکه سکه‌های پارسیان در وزن‌های مختلف ضرب و عرضه می‌شوند، امکان خرید آن برای افراد با بودجه‌های مختلف وجود دارد و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

علاوه بر این با توجه به رنج قیمتی متنوعی که دارد، برای خرید و هدیه دادن نیز بسیار ایده‌آل است. برای معامله آنلاین طلا و خرید سکه‌های پارسیان اصل حتما به فروشنده‌های معتبر مراجعه کنید و به مشخصات درج شده روی بسته‌بندی این نوع سکه نیز توجه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

سکه امامی چیست؟ + تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

5 (1) سکه طلا در ایران علاوه بر ارزش مالی، نقش مهمی…

۴ مهر ۱۴۰۳

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی + تعریف هر کدام

0 (0) سکه بانکی و سکه غیر بانکی دو مفهوم مهم و…

۱۲ تیر ۱۴۰۳

سکه گرمی چیست؟ + مشخصات کامل سکه یک گرمی

5 (1) همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های سرمایه گذاری ایمن، خرید…

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید