صفحه اصلی > دانستنی های طلا : اجرت طلا چیست؟

اجرت طلا چیست؟

اجرت طلا چیست؟
3
(2)

وقتی صحبت از صنعت طلا می‌شود، معمولا اصطلاحات مختلفی در این زمینه استفاده می‌شوند که اجرت طلا یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین این اصطلاحات به شمار می‌آید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی قصد استفاده از خدمات طلافروشی را دارید، مشاهده می‌کنید که قیمت طلا برای مثال گرمی 3 میلیون تومان است و شما یک دستبند دو گرمی سفارش می‌دهید. بعد از محاسبه قیمت مشاهده می‌کنید که قیمت نهایی دستبند برای شما بیشتر از 6 میلیون تومان محاسبه می‌شود. دلیل این موضوع همان اجرت ساخت طلا است که طلا فروش از شما دریافت می‌کند. این اجرت در واقع دستمزدی است که در ازای طرح و مدل دادن به قطعات طلا از شما دریافت می‌شود و مقدار آن به میزان پیچیدگی کار شما بستگی دارد. 

در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره این اجرت صحبت کرده و اطلاعاتی را درباره نحوه محاسبه آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم قصد فعالیت در بازار طلا را دارید یا این‌که قصد دارید با مفهوم اجرت بیشتر آشنا شوید مطالعه ادامه این مطلب برای شما مفید خواهد بود. 

اجرت طلا چیست؟

امروزه بسیاری از افراد طلا را به‌صورت خام و شمش خریداری نمی‌کنند و بیشتر به آن به چشم وسایل زینتی نگاه می‌کنند. برای مثال ممکن است، شما قصد داشته باشید، گردنبند یا دستبندهای طلا را برای خود خریداری کنید. یکی از نکات بسیار مهمی که درباره طلا وجود دارد این است که برای ساخت آن معمولا زحمت زیادی کشیده شده و زمان زیادی صرف می‌شود. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا طلافروشان در ازای این زحمت اجرت طلا را از شما دریافت کنند که این اجرت درصدی از کل هزینه طلای شما خواهد بود.

اجرت ساخت چیست؟

اجرت ساخت نیز تقریبا به همان معنا و مفهوم اجرت برای طلاست که به معنای دستمزدی خواهد بود که طلاساز در ازای ظرافتی که برای تولید محصول نهایی به خرج می‌دهد، از شما دریافت خواهد کرد. همانطور که می‌دانید، معمولا طلافروشان سود چندانی روی قیمت طلا از شما دریافت نمی‌کنند و قیمت طلایی که شما از طلافروش خریداری می‌کنید، همانی است که در عرف بازار نیز وجود دارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که پس سود طلافروشی در چیست؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت که یک طلافروش در واقع سود خود را از ساخت طلا و جواهراتی که با طلا ساخته می‌شوند به دست می‌آورد. طلایی که به‌صورت شمش در اختیار طلافروش قرار می‌گیرد با استفاده از ابزارهای مختلف طراحی شده و به محصولاتی مانند دستبند، گوشواره یا گردنبند تبدیل می‌شود. حال طلافروش می‌تواند در ازای زحمتی که برای ساخت این کار انجام شده درصدی از مبلغ کل را به اجرت کار خود اختصاص دهد که به آن اجرت طلا گفته می‌شود. 

اجرت ساخت طلا چقدر است؟

اجرت ساخت طلا چقدر است؟

یکی از سوالات رایجی که در خصوص اجرت وجود دارد این است که اجرت ساخت طلا چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این اجرت معمولا متغیر خواهد بود و با روش‌های متفاوتی نیز محاسبه می‌شود. برای مثال ممکن است برخی از طلافروشان آن را به‌صورت درصدی محاسبه کنند و این در حالی است که برخی دیگر از طلافروشان ممکن است از فرمول‌های دیگری برای این کار استفاده کنند که در ادامه درباره این فرمول‌ها صحبت می‌کنیم. 

نکته مهم دیگری که باید درباره محاسبه اجرت در نظر گرفت این است که عوامل و فاکتورهای مختلفی روی این میزان درصد و اجرت تاثیرگذار هستند. برای مثال پیچیدگی طرحی که جواهرات مد نظر شما دارد یکی از فاکتورهای کلیدی و مهمی است که روی این هزینه تاثیرگذار خواهد بود. 

چطور اجرت طلا را حساب کنیم؟

یک روش بسیار کاربردی برای این‌‌که بتوانید اجرت طلا را محاسبه کنید این است که به شکل زیر عمل کنید: 

  • در اولین قدم نیازمند این هستید که درصدی که توسط طلافروش دریافت می‌شود را به دست بیاورید.
  • در گام بعدی باید میزان طلایی که قصد دارید برای ساخت استفاده کنید را بر حسب گرم محاسبه کنید.
  • حال باید قیمت طلای روز را به دست بیاورید.
  • در مرحله چهارم درصدی که طلافروش دریافت می‌کند را در میزان گرم طلای خود ضرب کرده و عدد به دست آمده را به ریال محاسبه کنید. این عدد همان اجرتی خواهد بود که طلافروش از شما دریافت می‌کند.
  • در قدم نهایی باید این عدد را به اضافه قیمت طلای خود کنید.

به این ترتیب می‌توانید خیلی راحت هزینه نهایی ساخت طلای خود را به دست بیاورید.

چطور اجرت طلا را حساب کنیم؟

فرمول های محاسبه اجرت طلا

وقتی که قصد دارید اجرت ساخت را محاسبه کنید نیازمند این خواهید بود که با فرمول‌هایی که برای این کار وجود دارند آشنا شوید. در ادامه به بررسی فرمول‌های محاسبه اجرت پرداخته و توضیحاتی را درباره هریک از این فرمول‌ها به شما ارائه خواهیم داد: 

اجرت ساخت طلا با روش درصدی 

برای به دست آوردن این عدد تنها کافی است که درصدی که طلافروش یا طلاساز از شما دریافت می‌کند را از او سوال کنید. حال تنها کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید چند گرم طلا برای کار شما مورد نیاز است. در قدم بعدی این عدد که نشان‌دهنده میزان گرم طلای مورد نیاز شماست را در درصد مدنظرتان ضرب کرده و سپس عدد نهایی را در قیمت روز طلا ضرب کنید. به این ترتیب می‌توانید درصد اجرت را به دست بیاورید. 

اجرت ساخت طلا با روش تومانی 

در این متد طلافروش به‌جای این‌که درصدی از هر گرم طلا را به‌عنوان اجرت دریافت کند مقدار مشخصی مبلغ را به ازای هر گرم طلا تعیین می‌کند. به این ترتیب تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که میزان گرم مورد نیاز برای کار خود را به دست آورده و سپس این عدد را در عدد تومانی اجرت طلای طلافروش ضرب کنید. برای مثال اگر طلا فروش به ازای هر گرم طلا یک میلیون تومان از شما اجرت می‌گیرد و شما قصد سفارش دادن یک کار سه گرمی را دارید کافی است که عدد سه را در یک میلیون ضرب کرده و به‌راحتی اجرت ساخت طلای شما سه میلیون تومان محاسبه خواهد شد. 

محاسبه اجرت طلا با روش تومان و درصد 

در این روش یک اجرت ثابت به ازای هر گرم از شما دریافت می‌شود و در قدم بعدی طلافروش درصدی از کل طلا را نیز به‌عنوان اجرت دریافت می‌کند. برای مثال طلافروش به شما می‌گوید که اجرت کار شما 10 درصد و 300 هزار تومان است. در این شرایط معمولا ابتدا 10 درصد در سه گرم کار شما ضرب شده و در ادامه 900 هزار تومان ( 300 هزار تومان به ازای هر گرم) نیز به عدد نهایی اضافه خواهد شد. 

فرمول های محاسبه اجرت طلا

اجرت طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند به طور مستقیم روی اجرت طلا تاثیرگذار باشند. از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی اجرت انواع طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • نرخ ارز در لحظه‌ای که قصد ساخت طلای خود را دارید.
  • میزان عیار طلا که قصد خرید آن را دارید. 
  • میزان پیچیدگی که کار شما نیاز دارد. 
  • تعداد سنگ‌های قیمتی که در کار طلای شما به کار رفته‌اند. 
  • نوع طراحی مورد نیاز برای طلا  

انواع طلا از نظر اجرت ساخت

امروزه انواع مختلفی از طلا در بازار وجود دارند که اجرت ساخت برای هریک از آنها متفاوت خواهد بود. وقتی که قصد دارید میزان اجرتی که برای کار طلای شما مورد نیاز است را محاسبه کنید نیازمند این خواهید بود که حتما نوع طلای خود را نیز در نظر بگیرید. میزان اجرت برای هر یک از انواع طلا به شکل زیر خواهد بود: 

طلای نو

معمولا طلای نو بیشترین میزان اجرت را دارد که در زمان سفارش چنین کاری حتما باید این موضوع را در نظر بگیرید. 

طلای دست دو

معمولا برای طلای دست دو اجرتی در نظر گرفته نمی‌شود و در برخی از مواقع نیز اجرت بسیار کمی برای آن در نظر گرفته می‌شود. 

طلای لوکس

طلای لوکس در صدر میزان اجرت طلا قرار دارد. پس وقتی قصد سفارش طلای لوکس را دارید باید انتظار داشته باشید که اجرت بیشتری پرداخت کنید. 

اجرت طلای سفارشی

در نهایت باید بدانید که وقتی قصد سفارش طلای سفارشی را دارید نیز باید این انتظار را داشته باشید که بیشترین میزان اجرت را پرداخت کنید.

سرمایه گذاری با طلای بدون اجرت بهتر است یا با اجرت؟

سرمایه گذاری با طلای بدون اجرت بهتر است یا با اجرت؟

از آنجایی که معمولا در طلای با اجرت درصد بالایی از قیمت به اجرت اختصاص پیدا می‌کند سرمایه‌گذاری روی این طلا‌ها نمی‌تواند گزینه چندان مناسبی باشد. برای مثال فرض کنید که شما گردنبندی را برای خود ایجاد کرده‌اید که 3 گرم است و در زمان خرید این گردنبند هر گرم طلا یک میلیون تومان بوده است. در این صورت شما سه میلیون به ازای خرید این گردنبند پرداخت کرده و تقریبا 1 میلیون تومان نیز اجرت پرداخت کرده‌اید.

حال اگر بخواهید همین گردنبند را در آینده بفروشید تنها سه میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد و هزینه اجرت در این‌جا در نظر گرفته نخواهد شد. 

به همین علت وقتی که این موضوع را در نظر می‌گیرید مشاهده خواهید کرد که اجرت طلا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری روی طلایی که اجرت ندارد گزینه بهتری باشد. پس اگر هدف شما از خرید طلا نیز تنها سرمایه‌گذاری است، پیشنهاد ما به شما این خواهد بود که طلای بدون اجرت را برای این کار انتخاب کنید. 

ریسک‌های خرید طلای بدون اجرت

وقتی که قصد خرید طلای بدون اجرت و سرمایه‌گذاری روی این نوع طلا را دارید باید بدانید که این کار می‌تواند ریسک‌هایی را برای شما به همراه داشته باشد. طلای بدون اجرت در واقع طلای آب شده یا دست دوم است.

اگر از فروشگاه نامعتبری خرید خود را انجام دهید این احتمال وجود دارد که طلای با عیار پایین به شما فروخته شده و همین موضوع نیز مشکلات جدی را برایتان به وجود بیاورد. به همین علت وقتی قصد خرید طلای بدون اجرت را دارید حتما باید در انتخاب فروشگاه مدنظرتان برای خرید دقت داشته باشید. 

آنچه در مقاله اجرت طلا خواندید:

اجرت طلا در واقع همان دستمزدی است که طلا ساز یا فروشنده طلا در ازای زحمتی که برای پیاده‌سازی طراحی مربوطه روی دستبند، گردنبند یا سایر محصولات مدنظر شما برای معامله آنلاین طلا کشیده است دریافت خواهد کرد. فرمول‌های مختلفی برای محاسبه این اجرت وجود دارد که هریک از آنها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.

معمولا رایج‌ترین تکنیکی برای محاسبه اجرت وجود دارد استفاده از درصد است. با این حال ترکیب درصد و تومان نیز در برخی از فروشگاه‌های طلا برای محاسبه اجرت استفاده می‌شود. وقتی که قصد دارید اجرت را محاسبه کنید حتما باید به میزان گرم طلای خود، درصدی که طلاساز از شما دریافت می‌کند و البته قیمت طلا در آن بازه زمانی توجه داشته باشید. 

اجرت ساخت طلا در سال ۱۴۰۳ چند درصد است؟

معمولا این اجرت برای هر فروشگاه متفاوت خواهد بود و البته کاملا به پیچیدگی طرحی که برای محصول طلای خود در نظر دارید بستگی دارد. معمولا میزان اجرت ساخت طلا از 3 درصد شروع شده و ممکن است تا 40 درصد به ازای هر گرم نیز افزایش پیدا کند.

آیا طلای دست دوم اجرت ساخت دارد؟

خیر اجرت ساخت طلای دست دوم در واقع توسط اولین خریدار پرداخت شده است و نیازی نیست که هزینه مجددی به‌عنوان اجرت برای آن پرداخت شود.

طلای بی اجرت بخرم یا طلای با اجرت؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی طلا دارید، طلای بدون اجرت و خرید آن از یک فروشگاه معتبر گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اگر قصد دارید از طلا به‌عنوان یک وسیله زینتی استفاده کنید طلای بااجرت بهتر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 3 / 5. تعداد رای: 2

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید