صفحه اصلی > دانستنی های طلا : خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت (مزایا و نحوه محاسبه)

خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت (مزایا و نحوه محاسبه)

خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت
5
(2)

چیزی که به عنوان اجرت طلا می‌شناسیم، در واقع دستمزد کارگاه‌های طلاسازی برای ساخت انواع زیورآلات و جواهرات از جنس طلا است. پس منظور از خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت چیست؟ خرید طلای دست دوم یا خرید طلای خام برای سرمایه گذاری از آنجا که بدون اجرت محسوب می‌شوند و مقرون به‌ صرفه تر هستند، بسیار مناسب است؛ علاوه بر این، می‌توان به عنوان زیورآلات و برای استفاده شخصی نیز ایده‌آل باشند.

لذا برخی سرمایه‌گذاران خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت را برای حفاظت از دارایی خود در برابر تورم انتخاب می‌کنند. در ادامه این مطلب از این سایت زرافزا، پلتفرم معامله آنلاین طلا، درباره مزایای خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت شرح خواهیم داد.

منظور از طلای بدون اجرت چیست؟

گاهی ما طلای قدیمی و استفاده شده خود را برای فروش به طلا فروشی می‌بریم و آن را با کسر مبلغی به عنوان اجرت می‌فروشیم. در ادامه طلافروش ممکن است این طلای سالم یا نیازمند ترمیم را بازسازی کرده و مجدد به فروش برساند؛ اما این بار هزینه ساخت و اجرت طلا از خریدار دریافت نخواهد شد. به این نوع طلا، طلای بدون اجرت می‌گویند. گاهی هزینه اندکی برای ترمیم و سایر موارد دریافت می‌شود، پس اصطلاح طلای کم اجرت را خواهیم داشت.

نوع دیگر طلای بدون اجرت، طلای آب شده است که معمولاً در نتیجه ذوب کردن و قالب‌گیری طلاهای دست دوم، شکسته یا کهنه، ساخته می‌شوند. این نوع طلا اجرت و مالیات ندارد؛ بنابراین بهترین طلا برای سرمایه گذاری به شمار می‌آید. با توجه به موارد گفته شده، طلای مستعمل یا آب شده همان طلای بدون اجرت یا کم اجرت است.

اکثر طلاهایی که دارای طراحی‌ ساده هستند یا فرایند ساخت آن‌ها لیزری است، هزینه و اجرت ساخت کمتری دارند. امروزه نیز بیشتر مردم به خرید طلاهایی با طرح‌های ساده و ظریف (مینیمال) علاقه‌ دارند؛ بنابراین این مدل طلا تنوع بسیار زیادی پیدا کرده و با توجه به اجرت پایینی که دارد، مورد توجه خریداران قرار گرفته است. لازم به ذکر است که خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت به معنای خرید طلای بی‌کیفیت و کم ‌ارزش نیست.

مزایای خرید طلای بدون اجرت

مزایای خرید طلای بدون اجرت چیست؟

خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت برای سرمایه‌گذاری، مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت به‌ علت کاهش هزینه، گزینه‌ مناسب‌تری برای حفاظت از ارزش سرمایه افراد هستند.
  • در خرید طلای دست دوم یا آب شده، باید حداقل پانزده درصد کمتر به طلافروش بپردازید.
  • اگر خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت دست دوم را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، در کنار سرمایه‌گذاری می‌توانید از آن استفاده زینتی نیز داشته باشید.
  • خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت، نسبت به طلای نو مقرون به صرفه‌تر است.
  • به علت نپرداختن اجرت، هنگام فروش نیز سود بیشتری خواهد داشت.

آیا طلای بدون اجرت مالیات دارد؟

خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت، مشمول دریافت مالیات نخواهد بود. با این حال اتحادیه طلا فروشان مدتی پیش اعلام کرد که فروشندگان می‌توانند در نهایت هفت درصد مالیات از خریداران دریافت کنند. نحوه‌ محاسبه‌ قیمت طلای بدون اجرت و کم اجرت مستعمل یا دست دوم، فرمول خاصی ندارد؛ بنابراین توصیه می‌شود، قبل از خرید این نوع طلا، با آگاهی کامل و مشاوره متخصصان این حوزه خرید خود را انجام دهید تا متضرر نشوید.

نحوه محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

برای درک نحوه محاسبه طلای بدون اجرت یا کم اجرت، اولین موضوع اطلاع از قیمت روز طلا است؛ زیرا قیمت طلا به علت نوسانات بازار طلا و ارز و نیز متاثر از اوضاع سیاسی و اقتصادی، متغیر است. علاوه بر این در خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت، 9 در صد مالیات بر ارزش افزوده و 7 درصد سود فروش حذف شده و صرفا محاسبه با قیمت گرم طلا خواهد بود. بنابراین در محاسبه طلای بدون اجرت، قیمت 1 گرم طلای 18 عیار را در وزن طلا ضرب کرده و سپس عدد حاصل را در عدد 750 ضرب و بر 740 تقسیم می‌کنند؛ قیمت بدست آمده، قیمت خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت است.

مطلب پیشنهادی: بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری

نحوه محاسبه طلا ی بدون اجرت

آیا طلای دست دوم ارزان تر است؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی در برابر تورم، خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت است. طلاهای دست دوم، قیمت ارزان‌تری دارند و بابت پرداخت هزینه اجرت، ضرری شامل خریدار نخواهد شد. در نتیجه هزینه فروش این نوع طلا، معادل همان هزینه‌ زمان خرید است؛ بنابراین علاوه بر حفظ سرمایه در برابر تورم، کمترین میزان ضرر متوجه سرمایه فرد خواهد شد. در حالی که برای خرید طلای نو، خریدار باید اجرت ساخت و هزینه‌ای بپردازد که هنگام فروش این هزینه از قیمت طلا کسر خواهد شد.

طلای بدون اجرت از کجا بخریم؟

برای خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت باید بسیار دقت کنید و حتما آن را از مراکز خرید معتبر و دارای مجوز از اتحادیه طلافروشان تهیه کنید و حتما هنگام خرید از فروشنده فاکتور را درخواست کنید تا در آینده برای فروش طلا مشکلی برای شما پیش نیاید.

یکی از معتبرترین مراکز و سایت‌های خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت، مجموعه زرافزا است که دارای مجوز اتحادیه طلافروشان بوده و طلایی کم اجرت و بدون اجرت اما با کیفیت را در اختیار خریداران این نوع طلا قرار می‌دهد. با خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت از سایت زرافزا لذت خریدی امن و پرسود را تجربه خواهید کرد.

خرید طلای بدون اجرت بهتر است یا طلای آب شده؟

خرید طلای آب شده، سود بسیار خوبی دارد لذا گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. اما سوال مهم این است که طلای آب شده از کجا بخریم ؟ برای خرید این نوع طلا حتما مکانی معتبر را انتخاب کنید تا متضرر نشوید. بعلاوه چنین طلاهایی به علت نداشتن اجرت و مالیات در مقایسه با سایر محصولات طلا، سود بیشتری نصیب خریدار خواهند کرد.

خریدار طلای آب شده را به قیمت همان عیار نوشته شده روی آن خریداری کرده و هنگام فروش نیز قیمت آن با همان عیار محاسبه خواهد شد. سرمایه گذاری طلای آب شده می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

طلای دست دوم

جمع بندی و سوالات

با مطالعه این مطلب دریافتیم که اجرت ساخت، هزینه‌ای است که برای طراحی و ساخت طلا هنگام فروش به قیمت طلای نو اضافه می‌شود. چنانچه طلا یکبار خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته باشد، دیگر مشمول اجرت ساخت نخواهد بود. در محاسبه خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت، اجرت ساخت و مالیات حذف شده و صرفا قیمت گرم طلای خریداری شده محاسبه و دریافت خواهد شد، بنابراین قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد و برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است.

طلای بدون اجرت شامل چه نوع طلاهایی است؟

طلاهای دست دوم یا مستعمل و طلاهای آب شده جزء طلاهای بدون اجرت هستند.

مزایای خرید طلای بدون اجرت و کم اجرت نسبت به طلای نو چیست؟

این نوع طلا به‌ علت نداشتن اجرت و مالیات، قیمت ارزان‌تری داشته و برای برای سرمایه‌گذاری ایده‌آل هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 2

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید