صفحه اصلی > سکه طلا : سکه گرمی چیست؟ + مشخصات کامل سکه یک گرمی

سکه گرمی چیست؟ + مشخصات کامل سکه یک گرمی

سکه گرمی چیست؟ + مشخصات کامل
5
(1)

همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های سرمایه گذاری ایمن، خرید طلا است. در این میان، سکه گرمی را می‌توان یک گزینه عالی برای افرادی دانست که به دنبال سکه‌ای برای هدیه دادن هستند. این سکه‌ها در دسترس بوده و خرید آن‌ها مقرون ‌به ‌صرفه محسوب می‌شود. سکه گرمی همچنین در بلند مدت می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند. این نوع سکه را ممکن است با سکه پارسیان اشتباه بگیرید، اما با آن تفاوت‌هایی دارد.

خرید این نوع سکه‌ها این قابلیت را برای افراد فراهم می‌کند که با مبالغ کم هم بتوانند به نوعی با خرید طلا، سرمایه گذاری داشته باشند و در برابر تورم ارزش پول خود را حفظ کنند. همچنین این نوع سکه‌ها انتخابی مناسب برای هدیه دادن به مناسبت‌های مختلف هستند. در این مقاله به اینکه سکه گرمی چیست می‌پردازیم و ویژگی‌های آن را برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

سکه گرمی چیست؟ 

بسیاری از افراد با این نوع سکه آشنا نیستند، زیرا نسبت به سایر سکه‌های بهار آزادی، جدیدتر است و از سال ۱۳۸۹ تولید و وارد بازار شده است. این جدید بودن باعث شده که کمتر در میان مردم شناخته‌ شده باشد.

به وجود آمدن این نوع سکه‌ها در چرخه مالی ایران نشان دهنده روند صعودی استقبال مردم و خرید سکه‌هایی مانند پارسیان و… برای هدیه دادن است. دلیل این امر افزایش قیمت سکه بهار آزادی و کم شدن قدرت خرید مردم به دلیل گران شدن طلا بوده است. به همین دلیل، بانک مرکزی رو به تولید و عرضه سکه گرمی آورد و این نوع سکه‌ها را با عیاری بالاتر از سکه پارسیان ضرب کرد.

عیار سکه پارسیان ۱۸ است، اما عیار سکه گرمی ۲۲ می‌باشد. بنابراین با تولید سکه گرمی، یک گزینه مقرون ‌به‌ صرفه‌ برای هدیه دادن ایجاد شد که به همراه کیفیت بالا از استانداردهای ضرب سکه هم برخوردار بود.

مشخصات مربوط به سکه گرمی 

حال که با کلیاتی راجع به سکه گرمی آشنا شدید، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که مشخصات سکه گرمی چیست؟ یا این سکه چند گرم است؟ در پاسخ می‌توان گفت که وزن دقیق این نوع سکه‌ها معادل ۱.۰۱ گرم است و میزان طلای خالص به کار رفته در ساخت آن‌ها ۰٫۹۰۹ گرم است. سکه گرمی قطری برابر با ۱۳.۳ میلی‌ متر دارد و عیار آن‌  ۹۰۰ در ۱۰۰۰ می‌باشد. این عیار در مقیاس طلای ۲۴ عیار، برابر با ۲۱٫۶ محاسبه می‌شود.

علت محبوبیت سکه گرمی چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که در ارتباط با سکه گرمی برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که علت محبوبیت این سکه در بازار چیست و چرا این سکه از فروش زیادی برخوردار است؟ در پاسخ می‌توان گفت دلیل پرطرفدار بودن این سکه وزن کمتر و کیفیت بالای آن است و به دلیل مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر سکه‌های بانکی از فروش زیادی برخوردار است. خرید و فروش این نوع سکه‌ها با احتمال ضرر کمتری همراه می‌باشد. 

علت محبوبیت سکه گرمی 

حباب سکه گرمی 

شاید نکته‌ای که باید در رابطه با این نوع سکه‌ها در نظر بگیرید، حباب بالای سکه گرمی است. سکه‌های بانکی مختلف به دلیل  خاص و محدود بودن، هنگام عرضه و تقاضا در بازار دارای حباب قیمتی هستند و قیمت خرید آن‌ها بیشتر از ارزش ذاتی میزان طلایی است که در ساخت آن‌ها به کار رفته است.

به دلیل اینکه سکه گرمی جدیدتر است، و گزینه‌ای مقرون به صرفه به دلیل وزن و قیمت کمتر محسوب می‌شود، دارای تقاضای زیادی است. این تقاضای بالا موجب می‌شود که گاهی با قیمت چند برابری نسبت به ارزش ذاتی خود معامله شود.

گاهی در زمان فروش هم، حباب سکه حفظ شده و فرد متحمل ضرر نمی‌شود، اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف مانند ضرب سکه با تاریخ تازه، تولید و عرضه سکه جدید از سمت بانک، ایجاد تغییر در میزان تقاضای بازار و… حباب سکه کاهش پیدا کرده و این امر باعث خسارت فراوان در هنگام فروختن سکه شود. بنابراین اگر در مورد ارزیابی بازار سکه تخصص ندارید، خرید این نوع سکه به قصد سرمایه گذاری ممکن است ریسک زیادی داشته باشد، اما برای هدیه دادن می‌تواند گزینه مناسبی محسوب شود.

تفاوت سکه گرمی و سکه پارسیان 

برخی از افراد ممکن است تصور کنند سکه پارسیان و سکه گرمی کاملا مشابه هم هستند، اما چنین نیست و باهم تفاوت‌هایی دارند. در هنگام خرید سکه گرمی باید به این نکته توجه کنید. سکه پارسیان از محبوب ترین سکه‌های طلا است که افراد برای سرمایه گذاری یا هدیه دادن از آن استفاده می‌کنند.

این سکه با سکه گرمی از لحاظ معیارهای گوناگونی تفاوت دارد. اگر دقت کرده باشید سکه‌های پارسیان در واقع شبیه به سکه نیستند و در اشکال شش ضلعی و هشت ضلعی تولید و عرضه می‌شوند. دلیل شکل متفاوت سکه‌های پارسیان این است که با سکه بانکی اشتباه گرفته نشوند.

سکه‌های پارسیان در طلاسازی ساخته می‌شوند، اما مرجع تولید سکه گرمی بانک است. در واقع می‌توان گفت سکه‌های پارسیان محصولاتی ساخته شده از طلای 18 عیار هستند که برای هدیه دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی ضرب سکه‌های بانکی مانند سکه‌های گرمی توسط بانک انجام شده و از استانداردهای بانکی برخورداند، بنابراین اعتبار ویژه‌ای دارند. این امر موجب می شود تا برای آن‌ها حباب ایجاد شود. 

ربع سکه چیست و چه فرقی با سکه گرمی دارد؟ 

یکی از انواع سکه ضرب شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که از سال ۱۳۵۷ و با نقش حرم امام رضا تولید می‌شود، ربع سکه است. وزن این سکه ۲.۰۳۳ گرم است. در واقع به دلیل اینکه یک چهارم وزن سکه تمام بهار آزادی را دارد، به آن ربع سکه گفته می‌شود. تفاوت ربع سکه با سکه گرمی در وزن آن‌هاست. وزن سکه گرمی در حدود ۱ گرم است اما وزن ربع سکه ۲.۰۳۳ گرم است. قطر ربع سکه با قطر سکه گرمی متفاوت بوده و ۱۶ میلی‌متر است. در واقع ربع سکه در حدود دو برابر سکه گرمی از وزن دارد.

ربع سکه چیست و چه فرقی با سکه گرمی دارد؟ 

تفاوت سکه یک گرمی و یک گرم طلا 

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که تفاوت سکه یک گرمی و یک گرم طلا در چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت که سکه یک گرمی و یک گرم طلا از نظر ظاهری و ساختاری باهم تفاوت‌هایی دارند. از گرم طلا ۱۸ عیار در ساخت انواع زیورآلات و مصنوعات طلا استفاده می‌شو؛ ولی سکه یک گرمی دارای وزنی برابر با یک هشتم سکه‌ی تمام بهار آزادی با شرایط و ظاهر استاندارد است. این امر باعث می‌شود که قیمت آن با یک گرم طلا کاملا باشد.

همچنین سکه گرمی حباب دارد و قیمت آن ممکن است در هنگام خرید و فروش تغییر زیادی داشته باشد. به دلیل هزینه‌های اضافی که برای ضرب و بسته بندی آن‌ها سکه‌های گرمی می‌شود، نسبت به یک گرم طلا گران تر هستند.

جمع بندی و سوالات سکه گرمی

همان‌طور که در این مقاله خواندیم، سکه‌ گرمی در سال ۱۳۸۹ و به دلیل محبوبیت سکه‌های پارسیان و افزایش تقاضای مردم برای خرید سکه های هدیه، توسط بانک مرکزی تولید و عرضه شد. این سکه‌ها به دلیل اینکه قیمتی کمتر از سکه‌های بهار آزادی داشتند، گزینه‌ای مقرون به صرفه برای هدیه دادن محسوب می‌شوند.

باید دقت داشته باشید که این سکه‌ها دارای حباب هستند و ممکن است در هنگام فروش با تفاوت قیمت نزولی نسبت به خرید، مواجه شوید. سکه‌های گرمی با سکه‌های پارسیان از نظر شکل ظاهری و قیمت تفاوت دارند. در نهایت اگر قصد دارید یک سکه مقرون به صرفه هدیه بدهید، سکه‌های گرمی گزینه مناسبی خواهند بود.

برای سرمایه گذاری سکه گرمی بهتر است یا طلای آب شده؟

برای سرمایه گذاری طلای آب شده نسبت به سکه گرمی مناسب‌تر است. خرید سکه گرمی برای سرمایه گذاری، به دلیل هزینه‌های اضافی در تولید این سکه‌ها مانند کارمزد و بسته ‌بندی و حباب سکه گرمی با ریسک بیشتری همراه است.

چرا سکه گرمی حباب زیادی دارد؟

سکه گرمی به دلیل قیمت پایین‌تر و وزن سبک‌تر نسبت به سکه‌های بهار آزادی متقاضیان بیشتری دارد و تقاضا برای خرید این نوع سکه‌ها بیشتر است. این امر موجب ایجاد حباب می‌شود. حباب سکه برای سکه هایی با وزن کم بیشتر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

سکه امامی چیست؟ + تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

5 (1) سکه طلا در ایران علاوه بر ارزش مالی، نقش مهمی…

۴ مهر ۱۴۰۳

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی + تعریف هر کدام

0 (0) سکه بانکی و سکه غیر بانکی دو مفهوم مهم و…

۱۲ تیر ۱۴۰۳

سکه پارسیان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

5 (1) در بازار طلا و سکه، جایگاه سکه پارسیان در بین…

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید