صفحه اصلی > دانستنی های طلا : عیار طلا چیست؟ طلای 18عیار یا 24 عیار؟

عیار طلا چیست؟ طلای 18عیار یا 24 عیار؟

عیار طلا چیست و انواع آن
0
(0)

اگر تا به حال قصد خرید طلا داشتید، حتما با اصطلاح عیار طلا  آشنایی دارید. عیار طلا یکی از استانداردهای جهانی است که می‌توان از طریق آن، به میزان خلوص آلیاژ طلا و سایر فلزات گرانبها پی برد. در واقع به دلیل نرم و و چکش‌خوار بودن فلز طلا امکان استفاده خالص از آن وجود ندارد. بنابراین باید از ترکیب آن با سایر فلزات یا آلیاژ آن استفاده نمود و در اینجا با اصطلاح عیار طلا مواجه هستیم.

اما ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که:

  • مگر طلای موجود در بازار خالص نیست؟
  • چگونه می‌توان عیار طلا را محاسبه کرد؟

پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا عیار طلا و انواع آن را برای شما شرح دهیم.

عیار طلا چیست و چه مفهومی دارد؟ 

عیار طلا یا (Gold Purity) به عیار واحدی گفته می شود که نشان دهنده میزان خلوص یک قطعه طلا می باشد. در واقع عیار طلا درصد طلای خالص مورد استفاده نسبت به درصد کل آلیاژ طلا را بیان می‌کند. این پارامتر را با عددی در حدود ۸ تا ۲۴ یا ۳۲۵ تا ۱۰۰۰ نشان می‌دهند. به طور کلی هر چقدر عدد عیار طلا بیشتر باشد، آن قطعه طلا خلوص بیشتری دارد.

نحوه تشخیص عیار طلا

محاسبه عیار طلا به دو روش زیر انجام می‌شود:

در روش اول میزان عیار طلای خالص با عدد ۱۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود و به معنی این است که ۱ کیلوگرم یا ۱۰۰۰ گرم وزن خالص آن است. حال اگر گفته شود که عیار طلا ۷۵۰ است، یعنی از هر ۱۰۰۰ گرم وزن طلا، ۷۵۰ گرم آن طلای خالص بوده و مابقی آن آلیاژ می باشد. 

در روش دوم طلا ۲۴ عیار به عنوان طلای خالص در نظر گرفته می‌شود و آن را متناسب با عدد ۱۰۰۰ محاسبه می‌کنند. بنابراین اگر ۷۵۰ گرم آن یا همان ۷۵ درصدش طلای خالص باشد برابر با طلای ۱۸ عیار خواهد بود. این کار را می‌توان با گرفتن یک تناسب ساده انجام داد و عیار طلا را مشخص کرد.

نحوه تشخیص عیار طلا

انواع عیار طلا و تفاوت آنها 

باید بدانید که طلا فقط با یک عیار در بازار وجود ندارد و ما با انواع عیار طلا در بازار مواجه هستیم. متداول‌ترین انواع عیار طلا در ایران به شرح زیر هستند: 

طلای 17 عیار یا 700 

طلای ۱۷ عیار از طلایی تشکیل شده که  ۷۰.۸ قسمت آن را طلای خالص در بر می‌گیرد و  ۲۹.۲ قسمت آن آلیاژ یا فلزات دیگر است که موجب می‌شود خلوص آن مساوی با ۷۰.۸ درصد باشد. اگر به ساعت‌های قدیمی نگاهی بیندازید، قیمت زنجیری آن با طلای ۱۷ عیار ساخته می‌شد. این نوع طلاها در برابر خراش مقاومت بالایی دارند و انتخاب خوبی برای زیورآلات روزانه می باشند. 

طلای 18 عیار یا 750 

یکی از متداول‌ترین انواع طلا در ایران، طلای ۱۸ عیار است. از این نوع طلا می‌توان در زمینه ساخت جواهرات و سرمایه‌گذاری طلا استفاده نمود. میزان درصد خلوص طلای ۱۸ عیار، ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود. یعنی در هنگام ساخت آن ۲۵ واحد لیاژ های دیگر مانند نقره و مس استفاده شده و ۷۵ قسمت آن، طلای خالص می‌باشد. طلای ۱۸ عیار نسبت به نمونه‌های ۲۴ یا ۲۲ عیاری رنگی مات‌تر دارد، اما قیمت آن هم کمتر بوده و کد طلا به شکل ۷۵۰ ، ۰.۷۵ ، 18 k‌ و 18kt نشان داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: مشخصات طلای اصل و تقلبی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

طلای 20 عیار 

طلای ۲۰ عیار، بیشتر در کشورهایی مانند هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران رواج زیادی ندارد. این نوع طلا در کشور هند به دلیل چکش‌خواری و رنگ براق خود، برای ساخت طلای هندی کاربرد دارد و طلاسازان به آن علاقه فراوانی دارند. قیمت به صرفه این نوع طلا موجب شده تا مشتریان این نوع طلا هم از طبقه متوسط مردم باشند. 

طلای 21 عیار چیست؟ 

به این نوع طلا ، طلای کویتی هم گفته می‌شود. خلوص این نوع طلا ۸۷.۵٪ بوده و ۸۷.۵ قسمت از ۱۰۰۰ قسمت آن را طلا تشکیل می‌دهد. بنابراین بقیه اجزای آن از سایر آلیاژها مانند روی و نقره می‌باشد. رنگ طلای ۲۱ عیار کاملا درخشان و پررنگ است. اگر نمی‌خواهید قطعه جواهر شما کاملا درخشان و چشم گیر باشد، از خرید این نوع طلا صرف نظر کنید.

طلای 22 عیار یا 916 

طلای ۲۲ عیار، به طلایی گفته می‌شود که در ساخت آن ۹۱.۶۷ درصد طلای خالص به کار رفته است. این طلا نسبت به طلای ۲۴ عیار مقاومت و استحکام بالاتری دارد و می‌توان با استفاده از آن زیورآلات متعددی ساخت؛ اما به این نکته توجه کنید که استحکام طلای ۲۴ عیار به اندازه‌ای بالا نیست که بتوان با آن جواهراتی با جزئیات یا سنگ‌های بزرگ ساخت.

طلای 24 عیار چیست؟ 

به طلای ۲۴ عیار طلای خالص نیز گفته می‌شود و به معنی این است که این نوع طلا با هیچ فلز دیگری ترکیب نشده است. بنابراین خلوص آن ۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود. این طلا دارای رنگی بسیار درخشان و براق است. اما از آنجایی که نرمی آن زیاد است، نمی‌توان برای ساخت جواهر آلات مورد استفاده قرار داد. طلای ۲۴ عیار در ساخت تجهیزات پزشکی، صنایع الکترونیک و ساخت شمش و سکه طلا کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی: قیمت طلای 24 عیار چقدر است؟

بهترین عیار طلا کدام است؟ 

پس از اینکه با انواع عیار در آشنا شدید، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که کدام یک از عیارهای گفته شده برای طلا بهتر است. برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ مناسبی دهیم، باید ابتدا بدانیم که می‌خواهیم با این طلا چه کاری انجام دهیم و برای ساختن چه محصولی از آن استفاده می‌شود.

اگر از طلا برای ساخت زیورآلات استفاده شود، طلاهایی با عیار ۲۲ به پایین گزینه خوبی محسوب می‌شوند. به طور کلی هرچقدر عیار طلا کمتر باشد، میزان زردی رنگ آن کمتر بوده و مقاومت بیشتری دارد.

بهترین عیار طلا کدام است؟ 

جدول عیار طلا

Copy

عیاردرصد خلوصکد عیارویژگی خاص
۲۴۱۰۰۹۹۹.۹نشان دهنده طلای خالص بوده و میزان نرمی و انعطاف پذیری آن بالاست، به دلیل قیمت زیاد و عدم کاربرد کمتر در ساخت زیورآلات به کار می‌رود
۲۳۹۵.۸۹۵۸در صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد
۲۲۹۱.۶۹۱۶این نوع طلا بسیار مرغوب است، به علت برخورداری از قیمت بالا و نرمی زیاد، از آن در تولید سکه و شمش طلا استفاده می‌شود.
۲۱۸۷.۵۸۷۵این نوع طلا مرغوب بوده و از آن برای ساخت بعضی از زیورآلات خاص مثل دستبند و النگو استفاده می‌شود.
۱۸۷۵۷۵۰متداول‌ترین نوع طلا در ایران که از آن در ساخت زیورآلات استفاده می شود، این نوع طلا باکیفیت و بادوام بوده و قیمت مناسبی دارد، بنابراین برای سرمایه گذاری هم مناسب است.
۱۴۵۸.۵۵۸۵این نوع طلا ارزان بوده و از آن بیشتر برای ساخت زیورآلات فانتزی، برخی بدلیجات و انواعی از حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود.
۹۳۷.۵۳۷۵عیار این طلا بسیار پایین بوده و بیشتر به عنوان آبکاری برای سایر فلزات استفاده می‌شود.

عیار طلا در کشورهای مختلف 

در کشورهای مختلف، طلا با عیارهای گوناگون کاربرد دارد. به طور کلی در کشورهای عربی طلاهایی که دارای بیشترین خلوص هستند، یعنی طلای ۲۴ عیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سایر کشورها طلا با عیارهای ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۸، ۲۲ برای ساخت انواع محصولات به کار می رود.

اما رایج‌ترین نوع طلا در در دنیا، طلای 18k می‌باشد. با این حال باید توجه داشت که هر کشوری با توجه به نوع فرهنگ و سبک زندگی آن کشور، قوانین خاص خودش را در ساخت طلا دارد. دقت داشته باشید که عیار طلا هیچ نوع ارتباطی به ساخت، طرح و رنگ طلا نخواهد داشت.

عیار طلا در ایران 

در ایران مطابق با استاندارد‌های اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلاها باید با عیار ۱۸ در فروشگاه‌ها به فروش برسند و اگر عیار طلایی کمتر از ۱۸ باشد، فروش آن جرم به حساب می‌آید، مگر اینکه خریدار از قبل در این باره مطلع شود. دو نمونه از متداول‌ترین عیارهای طلا که در ایران خرید و فروش می شوند، طلای ۱۸ عیار و طلای ۲۴ عیار می‌باشند.

عیار طلا در شهرهای مختلف ایران 

طلاهای رایج در ایران شامل طلای ۱۸، ۲۱ و ۲۲ عیار هستند. به طور معمول در شهر یزد از طلای ۲۰ عیار هم استفاده می‌شود. در جنوب کشور طلای ۲۱ و ۲۲ عیار به کار برده می‌شود، زیرا مردم این ناحیه اعتقاد دارند که رنگ طلا باید زرد و درخشان باشد. در سایر شهرهای ایران بیشتر طلای ۱۸ عیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: ری گیری طلا چیست و چرا مهم است؟

جمع بندی و سوالات عیار طلا

هنگامی که برای خرید طلا به بازار مراجعه کنید، با عبارت عیار طلا مواجه خواهید شد و ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که عیار طلا یعنی چه و شنان دهنده چه چیزی است. همان طور که در این مقاله به آن پرداختیم عیار طلا نشان دهنده میزان خلوص طلا بوده و نشان می‌دهد چقدر از قطعه طلا، طلای خالص بوده و چقدر از آن را سایر فلزات تشکیل می‌دهد.

عیار طلای مورد استفاده برای ساخت زیورآلات در کشورهای مختلف متفاوت است، اما رایج‌ترین نوع آن طلای ۱۸ عیار می‌باشد. 

طلای ۲۴ عیار بخریم یا ۱۸ عیار؟

بسته به هدف مورد نظر شما پاسخ این سوال متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری دارید، خریدن طلای ۲۴ عیار انتخاب بهتری است. اما اگر می‌خواهید به عنوان زیورآلات از طلا استفاده کنید، طلای ۱۸ عیار مناسب‌تر خواهد بود.

فرق طلای ۱۷ عیار با ۱۸ عیار چیست؟

فرق این دو نوع طلا در میزان خلوص آن‌هاست. طلای ۱۸ عیار خلوص بیشتری از طلای ۱۷ عیار دارد. یعنی میزان ناخالصی طلای ۱۷ عیار کمتر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 0 / 5. تعداد رای: 0

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید