صفحه اصلی > دانستنی های طلا : آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا چیست؟
0
(0)

پس از خرید طلا و جواهرات و پس از اینکه مدتی از آن‌ها استفاده کردید، متوجه کدر شدن و تغییر ظاهری آن‌ها خواهید شد. در چنین مواقعی یکی از راهکارهایی که به ذهن شما خواهد رسید آبکاری با طلا خواهد بود. همچنین در مورد افرادی که می‌خواهند جواهرات و بدلیجاتی با قیمت کمتر اما با درخشش طلا تهیه کنند، جواهرات آبکاری شده، گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

به طور کلی آبکاری طلا به معنی قرار دادن یک لایه نازک از طلا بر روی فلز دیگر خواهد بود. این کار در چهار روش تزئینی، سولفیدی، الیاژی و اسیدی انجام می‌گیرد و با توجه به ضخامت آبکاری انجام شده، بین ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد.

در این مقاله به هر آن چه که باید در مورد آبکاری طلا و چگونگی انجام آن بدانید، میپردازیم؛ با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا که با عناوینی مانند روکش طلا یا تغییر رنگ طلا هم شناخته می‌شود، شامل فرایندی است که در آن یک لایه نازک از طلا بر روی طلای کدر شده یا فلزاتی مانند نیکل، نقره، برنج، مس و… قرار می گیرد تا زیورآلات شما ظاهری درخشان و زیبا پیدا کند.

به عبارت دیگر با این عمل می‌توان از پوسیدگی، زنگ زدگی، قرمز شدن، دون دون و یا سوراخ شدن رنگ طلا جلوگیری کرد. به همین دلیل اگر به دنبال تغییر رنگ طلای خود و یا نو کردن ظاهر آن باشید، با استفاده از آب طلای ۲۴ عیار به آبکاری طلا خواهند پرداخت.

استفاده از آب طلا ۲۴ عیار برای آبکاری، با هدف ایجاد درخشندگی و زیبایی بیشتر انجام می‌شود. در این فرایند ابتدا جواهرات درون ظرفی که حاوی آلیاژ طلاست، قرار می‌گیرند و سپس از طریق وارد کردن جریان الکتریکی، رسوب لایه نازکی از طلا بر روی قطعات منجر به ایجاد ظاهری زیبا و درخشان خواهد شد.

آبکاری طلا چگونه انجام می شود؟

به طور معمول آبکاری با طلا دارای روند پیچیده‌ای است و امکان انجام این کار تنها در کارگاه‌های مخصوص این کار انجام پذیر است. مراحل انجام آبکاری طلا به شرح زیر است:

مرحله اول، پولیش کردن و خش ‌گیری

پیش از آبکاری، قطعه مورد نظر را پولیش کرده و خش‌گیری و تمیز می‌کنند تا به یک سطح آیینه‌ای شفاف دست پیدا کنند.

شستشو و خشک کردن 

سپس، سطح طلا توسط مواد شیمیایی ویژه‌ای شسته شده و پس از آن، با خاک اره خشک می‌کنند. خش ‌گیری‌های عمیق‌تر به وسیله روغن پنزا انجام خواهد شد.

گذاشتن قطعه در وان آبکاری 

در مرحله آخر، قطعه جواهر را درون وان حاوی محلول آبکاری قرار داده و با استفاده از جریان الکتریکی، ذرات طلا بر روی فلز قرار گرفته و تغییر رنگ و درخشندگی طلا نشان دهنده پایان فرایند آبکاری طلا می‌باشد.

آبکاری طلا چگونه انجام می شود؟

انواع روش های آبکاری طلا 

چندین روش اصلی تحت عنوان روش‌های آبکاری وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

به ‌شکل تزیینی (سیانیدی)

یکی از متداول‌ترین انواع روش‌های آبکاری طلا، روش سیانیدی است. این روش در طلاسازی و ساخت وسایل تزیینی کاربرد دارد و شامل رنگ‌های متنوعی می‌شود.

به شکل آلیاژی

از این روش بیشتر در صنعت استفاده می‌شود و یکی از ماندگارترین روش‌های آبکاری طلا به شمار می‌آید. این نوع آبکاری در جهت افزایش مقاومت مقابل سایش و خوردگی استفاده می‌شود.

آبکاری به‌ شکل اسیدی

آبکاری طلا به صورت اسیدی از ثبات و تنوع رنگی بالایی برخوردار است و ذرات طلا در رنگ‌های بنفش، سبز، پرتقالی و زرد بر روی فلز پایه قرار داده می‌شوند.

آبکاری طلا به ‌شکل سولفیدی

در آبکاری با این روش، برای ایجاد ضخامت بالا آبکاری، از طلا سولفیدی استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: طلای آب شده از کجا بخریم ؟

ضخامت روکش آبکاری طلا چقدر است؟

آبکاری طلا با ضخامت کم و در حدود 0.17 به طلاشویی شهرت دارد. در این نوع آبکاری طلا، یک لایه بسیار نازک در حدود 0.05٪ طلا بر روی فلز پایه قرار می‌گیرد. این نوع آبکاری طلا تنها برای جواهراتی مناسب است که در معرض سایش و پارگی سنگین قرار ندارند. این ضخامت آبکاری به حدی کم است که به سرعت از بین خواهد رفت.

بهترین ضخامت برای روکش آبکاری در حدود 0.5 تا 1.0 میکرون می‌باشد. اگرچه ممکن است این نوع روکش لایه نازکی به نظر برسد، اما استحکام آن به قدری است که حتی برای جواهراتی که می‌توانند در معرض سایش و آسیب باشند هم کافی است.

نوعی ضخامت آبکاری دیگر هم وجود دارد که در حدود 2.5 میکرون ضخامت داشته و کاملاً ضخیم محسوب می‌شود. این نوع آبکاری تحت عنوان روکش طلای سنگین شناخته می‌شود و می‌تواند ماندگاری بالاتری در برابر سایش از خود نشان دهد. 

مطلب پیشنهادی: طلای سفید چیست؟

آبکاری طلا چقدر دوام دارد؟

اگرچه انتظار می‌رود که آبکاری طلا روشی دائمی باشد، اما نمی‌تواند در گذر زمان با همه عوامل آسیب زا مانند سایش و … به صورت دائمی مقابله کرده و هرگز از بین نرود. بنابراین به مرور زمان، روکش طلا فرسوده می‌شود و شاهد نمایان شدن فلز پایه زیر آن خواهیم بود.

این امر موجب از بین رفتن درخشندگی زیبایی جواهرات شده و باید مجددا برای آبکاری اقدام نمایید. البته با مراقبت مناسب، آبکاری طلا تا دو سال هم دوام خواهد داشت. اینکه باید قطعه جواهر خود را هر چند وقت یک بار آبکاری  کنید، به کیفیت قطعه، ضخامت آبکاری، رنگ فلز پایه آن و شرایط نگهداری و استفاده از آن بستگی دارد.

نحوه نگهداری از جواهرات آبکاری شده 

برای اینکه عمر طلای آبکاری شده افزایش یابد، باید از آن‌ به خوبی نگهداری کرده و در تمیز کردن آن به طور مرتب سهل انگاری نکنید. برای اینکه این نوع جواهرات را بهتر تمیز کنید، می‌توانید از یک ماده شوینده سبک، به همراه آب گرم استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از مواد شیمیایی قوی و سفید کننده برای این کار استفاده نکنید. همچنین توصیه می‌شود با استفاده از یک پارچه نرم و نازک طلای آبکاری شده را تمیز کرده و مسواک یا برس را برای این منظور به کار نبرید. زیرا این کار می‌تواند باعث خراشیدگی سطح طلای آبکاری شده شود. 

نحوه نگهداری از جواهرات آبکاری شده 

همچنین برای محافظت از طلای آبکاری شده آن را از مواد آسیب زننده مانند مواد آرایشی و عطر دور نگه دارید. این مواد می‌توانند به ساختار طلا آسیب برسانند. سعی کنید به گونه‌ای از طلا نگهداری کنید که کمتر در مجاورت ساییدگی و یا خراش قرار بگیرد؛ زیرا منجر به پوسته پوسته شدن روکش آن می‌شود.

همچنین حتی عرق انسان هم می‌تواند به مرور باعث لکه دار شدن طلا شود. بنابراین در هنگام گرما سعی کنید کمتر از جواهرات استفاده کنید. در هنگام انجام کارهای روزمره مثل نظافت منزل و جارو کردن و گردگیری، طلای خود را مورد استفاده قرار ندهید تا گرد و خاک باعث از بین رفتن درخشندگی طلای آبکاری شده نشود.

مطلب پیشنهادی: منظور از انگ طلا چیست؟

آنچه در مقاله آبکاری طلا خواندید:

به احتمال زیاد تا به حال کلمه آبکاری طلا را از طلا فروشان و یا فروشندگان بدلیجات شنیده‌اید. همچنین اگر به دنبال تعمیر طلای کهنه خود بوده‌اید و یا برای تغییر رنگ آن اقدام کرده‌اید، با این روند آشنا شده اید. همان‌ طور که در این مقاله گفته شد، روشی است که طی آن یک لایه نازک از ذرات طلا بر روی طلا یا سایر فلزات مانند مس، نقره و… قرار می‌گیرد تا درخشان و زیبا شود.

این کار را می‌توان با روش‌های صنعتی و مدرن انجام داد. همچنین می‌توان در ضخامت‌های مختلف آبکاری را انجام داد. به یاد داشته باشید با نگهداری مناسب از زیورآلات آبکاری شده می‌توان دوام و ماندگاری آن را افزایش داد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 0 / 5. تعداد رای: 0

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید