صفحه اصلی > دانستنی های طلا : بررسی تفاوت های طلای ایرانی و خارجی

بررسی تفاوت های طلای ایرانی و خارجی

فرق طلای ایرانی با طلای خارجی
5
(1)

آنچه مسلم است ماهیت اصلی فلز طلا در سراسر دنیا یکی است اما منظور از طلای ایرانی، طلایی است که در شهرهای مختلف کشورمان فروخته می‌شود و ممکن است از نظر نحوه ساخت و رنگ کمی با هم متفاوت‌ باشند. طلاهای خارجی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند.

لذا در ادامه مقاله زیر درباره طلاهای خارجی مانند طلای ایتالیایی و هندی شرح خواهیم داد و درباره تفاوت طلاهای خارجی با طلای ایرانی نیز صحبت خواهیم کرد. پس برای اینکه بتوانید طلای ایرانی را از طلای خارجی تشخیص دهید در ادامه این مطلب از زرافزا، معتبرترین پلتفرم معامله آنلاین طلا  با ما همراه ما باشید.

طلای خارجی چیست؟

در واقع به کلیه طلاهایی که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند، طلای خارجی می‌گویند. این نوع طلا از کشورهایی مانند ایتالیا، هند، چین، تایوان، مالزی و… به کشور ما صادر می‌شوند. وجود تنوع بالا در طرح این طلاها باعث شده تا طیف وسیعی از سلایق گوناگون را پوشش دهند. امروزه برخی از بانوان به دلایل مختلف تمایل بسیاری به استفاده از طلای خارجی دارند لذا در ادامه درباره مشخصات طلای خارجی و تفاوت آن با طلای ایرانی شرح می‌دهیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین طلا برای سرمایه گذاری

مشخصات طلای خارجی

در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشورمان، بازار فروش طلاهای خارجی از طلاهای ایرانی پررونق‌تر است زیرا اغلب خریداران بر این باورند که طلای خارجی طراحی زیباتر و ظرافت بیشتری از طلای ایرانی دارد.

همانطور که اشاره کردیم به همه طلاهایی که از کشورهای دیگر مانند تایوان، چین، مالزی، هند، ایتالیا و… وارد ایران می‌شوند، طلای خارجی می‌گویند که اغلب دارای طراح‌های متنوع و گسترده هستند و از نظر عیار با طلاهای ایرانی متفاوت‌اند و کارمزد بیشتری از طلاهای ایرانی دارند. روی اغلب این نوع طلاها برند تولیدکننده آن حک شده است.

ویژگی های طلای خارجی

طلای ایتالیایی

در حال حاضر طلای ایتالیایی از بهترین انواع طلاهای خارجی است و در کشور ما نیز بسیار پرطرفدار است، زیرا ظرافت بالایی داشته و بسیار با کیفیت است. در بین طلاهای خارجی، طلای ایتالیایی از نظر ظرافت بسیار مشهور است که در مقایسه با سایر طلاهای خارجی مشخص خواهد شد.

این نوع طلا اغلب وزن کمی دارند که بدلیل ظریف بودنشان است و از این رو بانوان خاص پسند اغلب طرفدار طلای ایتالیایی هستند. طلای ایتالیایی بسیار با دوام است و سال‌ها بدون تغییر قابل استفاده است.

طلای هندی

چنانچه علاقمند به سنگ‌های ریز و رنگی هستید، طلای هندی گزینه مناسبی برای شماست. از خصوصیات مهم طلاهای هندی، داشتن سنگ‌های ریز و رنگی زیاد است. البته این طلاها بزرگ و سنگین نیز هستند و رنگ زرد پر رنگی دارند. از روی این صفات بارز می‌توان طلای هندی را تشخیص داد.

لازم به ذکر است که عیار این طلا از طلاهای دیگر کمتر است و حدود 14 یا حتی کمتر نیز می‌باشد؛ اما گاها ممکن از قیمت آن از قیمت طلای 18 عیار و قیمت طلای 24 عیار بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: خرید طلای خام برای سرمایه گذاری

تفاوت های طلای ایرانی و خارجی

طلاهای ایرانی و خارجی از نظر موارد مختلفی مانند عیار، ظرافت، طراحی، اجرت ساخت، قیمت و… با هم تفاوت دارند که در ادامه هر کدام از این فاکتورها را جداگانه بررسی می‌کنیم.

عیار طلا

طلای خارجی دارای عیار بالاتری از طلاهای ایرانی است. البته با این وجود که به طور استثنا طلای هندی عیار کمتری از طلاهای ایرانی دارد. طلای چینی نیز کیفیت پایینی دارد. اما طلای ایتالیایی و روسی این طور نیستند. کد حک شده روی طلای ایرانی 488 است اما روی طلای خارجی نام شرکت تولیدکننده آن حک می‌شود.

ظرافت و طراحی طلا

احتمالا مهم‌ترین تفاوت طلای خارجی و ایرانی، در میزان ظرافت آن‌هاست. طلاهای خارجی به این دلیل که با کمک دستگاههای پیشرفته و شیوه‌های ساخت مدرن تولید می‌شوند، اغلب بسیار ظریف هستند. البته جواهرات ساخته شده از جنس طلا که بوسیله زرگران ایرانی با دست و به صورت سنتی تولید می‌شوند نیز دارای زیبایی، طرح و جذابیت خیره کننده‌ای هستند.

اما در کل طلاهایی که با دستگاه و در کشور ایتالیا ساخته می‌شوند ظرافت و زیبایی بسیار چشم‌نوازی دارند؛ از این رو بدلیل داشتن طرح‌های متنوع، طیف گسترده‌ای از سلیقه افراد را تامین می‌کنند.

اجرت ساخت طلا

با توجه به اینکه اغلب طلاهای خارجی موجود در بازار ایران دارای طرح‌های ظریف و خاص هستند و توسط برندهای مشهور تولید می‌شوند، اجرت ساخت بالایی نیز دارند. بیشتر طلاهای خارجی موجود در بازار ایران، از طرح های خاصی برخوردارند و توسط برندهای مشهوری ساخته شده‌اند و کارمزد آنها بالا است. در واقع اجرت ساخت و کارمزد طلاهای ایرانی از خارجی کمتر است.

قیمت طلای ایرانی

طلاهای خارجی‌ که در کشور ما خرید و فروش می‌شوند، اغلب به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند زیرا واردات طلای خارجی به کشور ممنوع است! لذا اغلب طلاهای خارجی هزینه کارمزد بیشتری داشته و در نتیجه قیمت بالاتری از طلاهای ایرانی دارند. اما قیمت طلای ایرانی طبق نرخ روز طلا هر روز اعلام می‌شود و از نظر قیمت در مقایسه با طلای خارجی مناسب‌تر است.

مطلب پیشنهادی: بهترین شمش طلا برای سرمایه گذاری

تفاوت طلای ایرانی و خارجی

روش های تشخیص طلای ایرانی از خارجی

برای تشخیص طلاهای ایرانی از طلاهای خارجی، شیوه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال از مواردی که در بررسی تفاوت این دو نوع طلا ذکر شد می‌توان برای تشخیص طلای خارجی و ایرانی استفاده کرد مانند ظرافت، طراحی، عیار و… . چنانچه به کمک این فاکتورها باز هم نتوانستید طلای خارجی را از ایرانی تشخیص دهید باید به نحوه درج کد طلا دقت کنید.

روی کلیه طلاهای ایرانی و وارداتی کد یا برند طلا حک می‌شود. برای طلاهای ایرانی کد 488 و برای طلاهای خارجی به جای این کد، نام برند سازنده طلا درج می‌شود و با این تفاوت می‌توان تشخیص داد طلا خارجی است یا ایرانی.

طلای ایرانی بهتر است یا طلای خارجی؟

برای این منظور اول باید مشخص کنید که هدف شما از خرید طلا چیست؟ چنانچه به قصد سرمایه‌گذاری، طلا خریداری می‌کنید، بی شک طلای ایرانی بهتر است زیرا قیمت مناسب‌تری از طلای خارجی دارد. اما در صورتی که علاقمند به خرید طلایی ظریف و زیبا با طراحی خاص هستید و قصد استفاده از آن را دارید، بهتر است طلای خارجی بخرید. طلاهای خارجی مخصوصا طلای ایتالیایی اگرچه بدلیل عیار بالا و اجرت ساخت زیاد، قیمت گران‌تری دارند، اما ظاهری جذاب و شیک به استایل شما خواهند داد.

مطلب پیشنهادی: سرمایه گذاری طلای آب شده

طلای ایرانی یا طلای خارجی

بیشتر بخوانید: طلای آب شده از کجا بخریم ؟

جمع بندی

در مقاله فوق تلاش کردیم به بررسی موارد تفاوت بین طلای ایرانی و طلای خارجی بپردازیم و روش‌های تشخیص این دو نوع طلا از یکدیگر را شرح دادیم.  در کشور ما در حال حاضر، طلای ایتالیایی و چینی بسیار زیاد است و علیرغم ممنوعیت واردات طلا، این کالا به صورت قاچاق وارد کشور شده و با قیمت بالاتر از طلاهای ایرانی به فروش می‌رسد. اگر برای خرید به دنبال طلاهای ایرانی یا صرفا طلای خارجی هستید باید بتوانید این دو نوع طلا را هنگام خرید تشخیص دهید تا فروشندگان نتوانند طلاها را به جای هم به شما بفروشند.

سوالات متداول طلای ایرانی

مشخصه اصلی طلای هندی چیست؟

طلاهای هندی اغلب بزرگ، سنگین، براق و زرد پررنگ هستند و سنگ‌های ریز و رنگی در ساخت آن‌ها به کار رفته است.

طلای ایرانی بخریم یا طلای خارجی؟

این مورد کاملا به سلیقه و هدف شما از خرید طلا بستگی دارد. طلای هندی قیمت کمتری دارد و پر زرق و برق‌تر است، طلای ایتالیایی ظریف و شیک و گران است و طلای ایرانی قیمت مناسبی دارد و برای سرمایه‌گذاری خوب است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

دلار یا طلا؟ برای پس انداز و سرمایه گذاری کدام بهتر است؟

0 (0) وقتی بحث پس‌ انداز و سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، انتخاب اینکه…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مثقال طلا چیست؟ + فرمول تبدیل مثقال به گرم

5 (2) آیا هنگام خرید و فروش طلا، اصطلاح مثقال طلا به…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اعداد و کد طلا چیست و نشان دهنده چه معنایی است؟

5 (1) کد طلا، یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که روی طلا…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید