صفحه اصلی > سکه طلا : حباب سکه و حباب طلا چیست؟

حباب سکه و حباب طلا چیست؟

حباب سکه و حباب طلا چیست؟
5
(1)

امروزه برای سرمایه‌گذاری چند بازار موازی در دسترس سرمایه‌گذاران است و این افراد طبق شرایط خود در یکی از این بازارها سرمایه‌گذاری کرده و در ادامه کسب سود خواهند کرد. یکی از مهمترین بازارها برای سرمایه‌گذاری، بازار طلا یا سکه است که در این سال‌ها بسیار پررونق و پرطرفدار بوده است.

کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و نیز عموم ما مردم گاهی اوقات در این بازارهای مالی و اقتصادی با اصطلاح حباب سکه یا طلا مواجه می‌شویم.

در واقع مفهوم حباب در هر یک از این موارد اشاره به وضعیتی دارد که قیمت یک دارایی، مانند سکه یا طلا، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و این افزایش غیرمنطقی است. در ادامه از این مقاله از زرافزا به عنوان معتبرترین پلتفرم معامله آنلاین طلا، درباره حباب سکه و طلا و موارد مرتبط با آن شرح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی: سرمایه گذاری طلای آب شده چگونه است؟

حباب طلا چیست؟

حباب طلا هنگامی شکل می‌گیرد که قیمت این دارایی بدون هیچ علتی و سریع‌تر از ارزش واقعی آن بالا می‌رود. وقتی که در یک دوره زمانی کوتاه به علت فعالیت دلالان، قیمت طلا افزایش یابد و بیشتر از ارزش ذاتی‌ آن شود، حباب قیمتی اتفاق می‌افتد. برخلاف دارایی‌های مانند املاک، نفت یا سهام مختلف، طلا ارزش بنیادی بسیار کمی دارد و نمی‌توان براساس آن قیمت واقعی این فلز باارزش را پایه‌گذاری کرد، به همین علت قیمت طلا براحتی تحت تأثیر فعالیت دلالان قرار می‌گیرد.

حباب طلا چیست

تاثیر حباب طلای روی تورم

همانطور که اشاره کردیم، حباب طلا یا سکه، به وضعیتی اشاره دارد که ارزش یک دارایی موقتا بسیار افزایش یافته و افرادی از این افزایش سریع، کسب سود خوبی کرده‌اند. با این حال، حباب سکه و طلا اغلب با ریسک زیادی همراه است زیرا افزایش قیمت ناپایدار بوده و به سرعت منقلب شده و ممکن است منجر به فاجعه‌ای اقتصادی شود. در پی وقوع حباب طلا، افزایش غیرمنطقی در قیمت ملک، سهام و… برای مدتی ایجاد خواهد شد و در ادامه به طور ناگهانی فروکش کرده و باعث زیان دیدن بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌شود.

از آنجایی که خرید طلا، سکه و دلار در سال‌های اخیر راهی برای حفاظت از دارایی‌ها در برابر تورم بوده است، باید حتما به مواردی مانند حباب طلا یا سکه دقت داشته باشیم تا در سرمایه‌گذاری خود متضرر نشده و سرمایه خود را از دست ندهیم.

نحوه محاسبه حباب سکه

اشاره کردیم که افزایش تقاضا و بر هم خوردن تعادل بازار منجر به ایجاد حباب سکه می‌شود. در چنین شرایطی خریداران باید مبلغ بیشتری را برای خرید سکه بپردازند. از این رو اقتصادانان همواره توصیه می‌کنند هنگام بروز حباب در قیمت سکه، این دارایی را خریدارای نکنید و چنانچه قصد خرید سکه دارید، ابتدا درصد این حباب را مطابق فرمول زیر محاسبه کرده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید. در شیوه محاسبه حباب سکه، باید ابتدا حاصل‌ضرب قیمت اونس جهانی طلا، نرخ دلار، وزن سکه و عدد 0.9 را بر عدد 31.1 تقسیم کنید و در نهایت جواب حاصله را به اضافه حق ضرب کنید. به صورت زیر:

در این فرمول:

  • 31.1 گرم معادل هر انس طلا است.
  • نرخ دلار عبارت از نرخ روز دلار است.
  • قیمت اونس جهانی طلاست که باید به روز باشد.
  • وزن سکه که معادل وزن سکه انتخابی سرمایه‌گذار است.
  • حق ضرب که برابر 5 هزار تومان است.
  • 0.9 که عبارت است از عیار سکه بهار آزادی 21.6 و عیار اونس طلا 24.

در ادامه عدد بدست آمده با این فرمول را برای بدست آوردن حباب سکه، از عدد قیمت روز سکه کم کنید. البته محاسبه درصد حباب برای سکه، کار آسانی نیست و افراد عادی شاید نتوانند این محاسبه را براحتی انجام دهند.

برای محاسبه آنلاین حباب انواع سکه امامی، سکه بهار آزادی تمام، ربع و…  می‌توانید به وبسایت اتحادیه طلا به آدرس tgju.org مراجعه کنید. لازم به ذکر است که در این سایت قیمت‌ و حباب سکه به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

انواع حباب سکه

انواع حباب سکه

حباب سکه دارای دو نوع حباب مثبت و منفی است. هنگامی که قیمت بازار از قیمت ذاتی دارایی بیشتر باشد، حباب مثبت و موقعی که قیمت بازار از قیمت ذاتی آن کمتر باشد، حباب منفی ایجاد می‌شود. هر دو نوع این موارد، خارج از حالت تعادل و عادی هستند. لازم به ذکر است که میزان حباب هر سکه بسته به نوع و وزن آن سکه متفاوت خواهد بود.

به دلیل اینکه تقاضا برای سکه‌های کم وزن بیشتر است، زمان افزایش تقاضا، خرید این نوع سکه‌ها با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و در نتیجه حباب برای آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مواردی مانند کمیاب شدن، بالارفتن تقاضا و احتمال افزایش قیمت‌ باعث ایجاد حباب مثبت سکه و عواملی نظیر عرضه زیاد، احتمال کاهش قیمت و تغییر در سبد سرمایه‌گذاری باعث ایجاد حباب منفی سکه خواهند شد.

تفاوت حباب طلا با حباب سکه

اغلب سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را صرف خرید سکه‌های کم وزن مانند ربع سکه کنند. خرید طلا به علت داشتن اجرت ساخت منجر به کاهش بازدهی سرمایه ‌گذاری خواهد شد. لذا بسیاری از افراد سراغ خرید طلای آب شده می‌روند که البته خرید این نوع طلا به دلیل تقلبی بودن یا خالص نبودن، ریسک بالایی دارد. در واقع طلای آب شده نیز دارای حباب است.

با توجه به ریسک‌های موجود برای خرید طلای فیزیکی و آب‌شده، طرفداران آن‌ها بسیار بیشتر هستند. از طرفی تنوع در وزن‌ سکه‌ها، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه بتوانند یک نوع سکه را خریداری کنند. از این رو اغلب حباب سکه بیشتر است، زیرا عموم مردم بین سرمایه‌گذاری روی سکه یا طلا، سکه را انتخاب می‌کنند.

به عنوان مثال، قیمت‌ ربع سکه و سکه گرمی از سکه‌ تمام کمتر است، بنابراین خریداران بیشتر به سمت خرید دو نوع سکه اول می‌روند و تقاضا برای آن‌ها بالاتر می‌رود. در ادامه به دلیل افزایش محبوبیت و تقاضای بالا، برای این نوع سکه، حباب قیمتی ایجاد می‌شود.

عوامل ایجاد حباب سکه

در ابتدا با تعاریف زیر آشنا می‌شویم:

  • قیمت عرضه: قیمتی است که فروشندگان تمایل دارند دارایی خود را با آن قیمت به فروش برسانند.
  • قیمت تقاضا: قیمتی است که خریداران تمایل دارند دارایی را با آن قیمت بخرند.
  • قیمت تعادل: هنگامی که قیمت عرضه و تقاضا در بازار برابر باشد، دارایی از نظر قیمت در نقطه تعادل قرار دارد.

با توجه به این تعاریف چنانچه قیمت عرضه یک کالا بیشتر از قیمت تقاضای آن باشد، حباب قیمتی مثبت برای آن دارایی ایجاد می‌شود و بالعکس موقعی که قیمت تقاضای یک کالا بالاتر از قیمت عرضه آن باشد، حباب قیمتی منفی ایجاد خواهد شد که به ندرت با این نوع حباب برای دارایی‌ها روبرو می‌شویم. لذا این موارد باعث ایجاد حباب قیمتی سکه خواهند شد یعنی عدم تعادل در عرضه و تقاضا.

کدام سکه حباب بیشتری دارد؟

حباب کدام سکه بیشتر است؟

حتما قبل از اقدام به خرید سکه به منظور سرمایه‌‌گذاری، به میزان حباب آن دقت کنید. وقتی که تقاضا برای یک سکه در بازار کم شود یابد، قیمت برای نزدیک شدن به قیمت حقیقی سکه با شیب بیشتری کاهش می‌یابد. به علت وزن کم ربع سکه و سکه گرمی، تقاضا برای خرید این نوع سکه‌ها بیشتر است و منجر به ایجاد حباب برای این نوع سکه خواهد شد. چنانچه حباب سکه به کمتر از 10 درصد برسد، سرمایه‌گذاری ریسک کمی خواهد داشت. با مقایسه حباب انواع سکه‌ها متوجه می‌شویم که بیشترین مقدار حباب متعلق به سکه‌های گرمی است.

مطلب پیشنهادی: با سکه پارسیان و مزایا و معایب خرید آن آشنا شوید؟

روش جایگزین خرید سکه فیزیکی چیست؟

با توجه به موارد گفته شده و وجود حباب سکه در بازار، برخی سرمایه‌گذاران از خرید سکه برای این منظور امتناع می‌کنند. روش جایگزین برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه سکه و طلا را دارند، خرید سکه و طلا در بورس است. خرید سکه از بورس کالا، اوراق صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، خرید گواهی سپرده سکه و شمش طلا جایگزین مناسبی برای خرید سکه فیزیکی است.

جمع بندی و سوالات

همانطور که اشاره کردیم حباب سکه هنگامی بوجود می‌آید که تعادل بین عرضه و تقاضای سکه در بازار از بین برود. هر قدر قیمت ذاتی و قیمت سکه و طلا در بازار بیشتر از هم فاصله بگیرند، حباب آن‌ها بیشتر خواهد شد. اصولا سکه‌های کم وزن مانند ربع سکه و سکه‌های گرمی به علت بالا بودن تقاضا برای خرید آن‌ها، حباب بیشتری دارند. لذا قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سکه، به درصد حباب آن توجه کنید.

چرا حباب ربع سکه بیشتر است؟

زیرا قیمت آن نسبت به سایر سکه‌ها کمتر است و خریداران بیشتری دارد. از آنجایی که تقاضا و عرضه قیمت دارایی را مشخص می‌کنند، با افزایش تقاضا برای خرید ربع سکه، حباب سکه ربع نیز بالا خواهد رفت.

حباب سکه امامی چند درصد است؟

با توجه به قیمت لحظه‌ای سکه، محاسبه حباب نیز متغیر است پس برای محاسبه آنلاین حباب سکه به سایت اتحادیه طلا مراجعه کنید.

حباب سکه چند درصد است؟

همانطور که اشاره کردیم برای مشخص کردن حباب سکه به صورت آنلاین به وبسایت اتحادیه طلا مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای: 1

هنوز رای ثبت نشده است.

نادیا درویش

من نادیا درویش هستم. 4 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم و سعی میکنم محتوای به روز را در اختیار کاربران سایت بگذارم. خوشحال میشوم نظراتتان را در مورد مقالات سایت در قالب کامنت با من به اشتراک بگذارید.
پست های مرتبط

سکه امامی چیست؟ + تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

5 (1) سکه طلا در ایران علاوه بر ارزش مالی، نقش مهمی…

۴ مهر ۱۴۰۳

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی + تعریف هر کدام

0 (0) سکه بانکی و سکه غیر بانکی دو مفهوم مهم و…

۱۲ تیر ۱۴۰۳

سکه پارسیان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

5 (1) در بازار طلا و سکه، جایگاه سکه پارسیان در بین…

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید